Przy użyciu Kosmicznego Teleskopu Hubble’a astronomom udało się zaobserwować szeroki na 150 miliardów kilometrów pas pyłu otaczający młodą gwiazdę HR 4796A. Nowo odkryta struktura może pomóc nam zrozumieć, jak wyglądają układy planetarne w fazie powstawania planet.

Pole pyłu powstało najprawdopodobniej w wyniku zderzeń formujących się planet w pobliżu gwiazdy, na co dowodem jest bardzo jasny pierścień odłamków okalający obiekt. Większy obłok fragmentów, również przypominający pierścień, intryguje astronomów swym asymetrycznym kształtem. Jej wyraźne rozciągnięcie w jednym kierunku może świadczyć o ruchu gwiazdy lub silnym wpływie grawitacyjnym znajdującego się w pobliżu czerwonego karła HR 4796B.

Zdjęcie wykonane w podczerwieni przedstawia pierścień pyłu otaczający gwiazdę.

Już od dawna jesteśmy w stanie przewidzieć prawdopodobny kształt systemu planetarnego otoczonego pierścieniem pyłowym w taki sposób, jak w przypadku HR 4796A. Jednakże nigdy wcześniej nie zaobserwowano nowo powstałej gwiazdy i dopiero formujących się wokół niej planet. Odkrycie to pozwala astronomom na lepsze zrozumienie procesu powstawania tych obiektów oraz, być może, jeszcze dokładniejsze zobrazowanie tworzenia się Układu Słonecznego.

Jan Nowosielski