Dzisiaj obchodzimy Światowy Dzień Ziemi, którego obchody często wiążą się z działaniami na rzecz ochrony środowiska. Nieco innego wymiaru nabiera ten dzień z kosmicznej perspektywy – sonda Cassini również akcentuje święto Ziemi, przesyłając zdjęcie naszej planety z okolic zimnego, nieprzyjaznego życiu Saturna.

Ziemia z okolic Saturna, 12.04.2017

Ostatnie spojrzenie na dom poprzez pierścienie… i mamy pocztówkę z kosmosu. Ziemia jako mały, blady punkt na tle przestrzeni kosmicznej wywołuje niezwykłe wrażenie. Spojrzenie na naszą planetę z dystansu może skłonić do refleksji, która będzie świetnym uzupełnieniem obchodów Święta Ziemi.

Zdjęcie wykonane zaledwie kilka dni temu nie jest pierwszym obrazem Ziemi „zza pierścieni”. Dla przypomnienia zamieszczamy również zdjęcie sprzed czterech lat, na którym Błękitna Planeta ponownie jest raczej tylko (lub aż!) Błękitnym Punktem. Wykonanie takiego zdjęcia nie było dla sondy Cassini prostym zadaniem – Ziemia widziana z okolic Saturna zawsze znajduje się niedaleko jasnego Słońca. Z kolei kierowanie czułej aparatury na tak jasny obiekt mogłoby zniszczyć cenne instrumenty naukowe. Zdjęcie mogło zostać wykonane dopiero w momencie, kiedy Słońce z perspektywy sondy schowało się za Saturnem, który zablokował większość jego światła.

Ziemia z okolic Saturna, 19.07.2013