Astronomom z dość dużym prawdopodobieństwem udało się określić pochodzenie międzygwiezdnej planetoidy Oumuamua, która w październiku 2017 roku przeleciała przez Układ Słoneczny z prędkością ponad 30 kilometrów na sekundę.

Badając, w jaki sposób wpływ grawitacyjny układów podwójnych może rozpędzać obiekty, naukowcy stwierdzili, że planetoidy podobne do Oumuamua najprawdopodobniej pochodzą z właśnie takich systemów gwiezdnych oraz powinny pojawiać się z taką samą częstotliwością, jak znacznie jaśniejsze komety. Obserwacje gwiazdy podwójnej oraz planetoidy pozwoliły wysnuć kolejny wniosek – skaliste ciało zostało wyrzucone ze swojego macierzystego systemu we wczesnej fazie jego powstawania.

Dodatkowo po zauważeniu, że układy podwójne stanowią bardzo wydajne „wyrzutnie” skalnych ciał, stwierdzono także, iż planetoida najpewniej pochodzi z systemu o bardzo dużej masie, gdzie wokół gwiazd powinno krążyć bardzo dużo podobnych obiektów. Jest to odkrycie, które może rzucić więcej światła na kwestią obiektów spoza Układu Słonecznego oraz pomóc nam zaobserwować planetoidy podobne do Oumuamua.

Jan Nowosielski