Międzynarodowy zespół astronomów, przy użyciu sieci teleskopów ALMA, zaobserwował bardzo odległą galaktykę MACS1149-JD1. W trakcie jej badania zauważyli słabą poświatę wyemitowaną przez zjonizowany tlen. Zaraz po jej powstaniu dałoby się zobaczyć ją w podczerwieni, lecz w trakcie długiej podróży przez kosmos długość jej fali zwiększyła się ponad dziesięciokrotnie, dzięki czemu możliwa jest jej obserwacja w falach radiowych. Na podstawie zdobytych informacji naukowcy wywnioskowali, że sygnał został wyemitowany ok. 13.3 miliardów lat temu, czyli 500 milionów lat po Wielkim Wybuchu. Poniższa animacja pozwala wyobrazić sobie, jak daleko znajduje się ta galaktyka.

Nigdy wcześniej nie zaobserwowano tlenu w tak dużej odległości od Ziemi. Jego obecność świadczy o tym, że wcześniej musiały tam istnieć jakieś inne gwiazdy, które mogłyby go wyprodukować. Dodatkowo oprócz tego pierwiastka zaobserwowano również wodór. Odległość zmierzona dzięki tej obserwacji pokrywa się z odległością zmierzoną na podstawie emisji tlenu oraz gwarantuje MACS1149-JD1 tytuł najdalszej znanej nam galaktyki.

Widzimy tę galaktykę, taką, jaką była 500 milionów lat po wielkim wybuchu. Fakt, że znajdują się w niej stosunkowo stare gwiazdy, pozwala nam dowiedzieć się więcej o przeszłości Wszechświata. Przez pewien czas po Wielkim Wybuchu w kosmosie nie było tlenu, dopiero potem powstał w gwiazdach, a następnie został uwolniony w trakcie ich śmierci. Jego obecność musiała więc zostać poprzedzona istnieniem innych generacji gwiazd, które stworzyły go w zaledwie 500 milionów lat po narodzinach Wszechświata. Poniższa symulacja komputerowa obrazuje proces tworzenia się gwiazd w galaktyce MACS1149-JD1.

Żeby dowiedzieć się, kiedy miało miejsce pojawienie się wcześniejszych gwiazd, zespół naukowców odtworzył historię MACS1149-JD1. Użyli do tego danych w podczerwieni, zebranych przez teleskop Hubble’a oraz teleskop Spitzera. Doszli do wniosku, że jasność obserwowana tej galaktyki jest najlepiej odwzorowywana przez model, w którym początki formowania się gwiazd sięgają 250 milionów lat po początku Wszechświata.

Wiek gwiazd, znajdujących się w tej odległej galaktyce, przynosi pytanie, jak dawno powstały pierwsze galaktyki. Poprzez ustalenie wieku naukowcy dowiedli, że istniały galaktyki wcześniejsze niż te, które obserwowaliśmy dotychczas.

Maria Puciata-Mroczynska