40 lat temu, w ramach misji Sojuz 30, z kosmodromu w Bajkonurze wystartowała rakieta Sojuz-U, na której pokładzie znajdował się pierwszy i do tej pory jedyny Polak, który poleciał w kosmos – Mirosław Hermaszewski.

Mirosław Hermaszewski urodził się 15 września 1941 roku w Lipnikach. Już za czasów młodzieńczych interesował się lotnictwem. W wieku 19 lat rozpoczął swoją przygodę w tej dziedzinie, latając szybowcem we wrocławskim aeroklubie. Następnie ukończył edukację w Szkole Orląt w Dęblinie. Od 1964 do 1978 roku służył w wojskach obrony powietrznej Polski. W 1976 rozpoczął szkolenie w Gwiezdnym Miasteczku w Rosji, gdzie wybrano go na kandydata do lotu kosmicznego.

Zdjęcie Mirosława Hermaszewskiego z dedykacją dla zespołu redakcyjnego AstroNET.

27 czerwca 1978 roku polski astronauta wraz z Rosjaninem Piotrem Klimiukiem, na pokładzie niemal siedmiotonowego statku Sojuz 7K-T, wyruszyli na orbitę. Po dwóch dniach astronautom udało się przycumować do stacji SALUT-6. Podczas niemal ośmiodniowego lotu pojazd kosmiczny okrążył Ziemię 126 razy. W trakcie pobytu na stacji zostało wykonanych wiele eksperymentów, między innymi badanie odczuć smakowych w nieważkości, obserwacja zórz polarnych oraz badanie układu krwionośnego i neutralizacji złego wpływu braku ciążenia na jego działanie.

Po oddzieleniu się od stacji Sojuz 7K-T został wykorzystany jako kapsuła powrotna. Lądowanie nastąpiło 5 lipca 1978 roku o godzinie 15:30 czasu polskiego.

Maria Puciata-Mroczynska