Choć nie każdy zdaje sobie z tego sprawę, satelity pełnią wyjątkowo ważną rolę w naszym życiu. Koszty jakie trzeba ponieść, aby taki obiekt powstał i znalazł się na orbicie, wynoszą setki milionów dolarów. Co więcej, jeśli takiemu statkowi kosmicznemu zabraknie paliwa jest on likwidowany. Oczywiście są sposoby, które sprawiają, że lot kosmiczny będzie tańszy, dłuższy oraz bardziej wydajny. Jednym z nich są przeglądy techniczne. Technologie wykorzystywane w tego typu procesach przez NASA otwierają przed nami nowe możliwości. Pozwalają nie tylko na diagnozowanie problemów z którymi boryka się satelita, ale czasami nawet na rozwiązywanie ich, co jest sposobem na przedłużenie życia takiej maszyny.

Naukowcy z NASA pracują aktualnie nad wyborem odpowiednich technologii, które pozwolą satelicie na uczestnictwo w zrobotyzowanym procesie tankowania paliwa na orbicie. Te same technologie są rozwijane w ramach projektu Restore-L, który ma na celu zwiększenie skuteczności napraw i ulepszania tego typu statków kosmicznych bez potrzeby ich powrotu na Ziemię.

Sytuacja ukazana na powyższym zdjęciu rozgrywa się w należącym do NASA Centrum Lotów Kosmicznych imienia Roberta H. Goddarda, a dokładniej Robotic Operations Center, gdzie testowane są najnowsze systemy, które kiedyś będą wykonywać przeglądy techniczne.

Izabela Mandla