Nielokalność. Zapamiętajcie to nietypowe słowo, jeśli zamierzacie zagłębić się w tematykę mechaniki kwantowej i jej wpływu na wszechświat. Zetknięcie się z nim bowiem tyle razy, że po pewnym czasie zacznie was ono nawiedzać w sennych koszmarach, na przemian ze wszystkimi teoretykami, którzy kiedykolwiek go użyli, by poprzeć swoje argumenty w odwiecznej dyspucie naukowej. A Upiorne działanie na odległość tylko ten efekt pogłębi. Czy to dobrze? To już zależy od tego, czego oczekujecie, sięgając po tą pozycję.

Wyjaśnijmy sobie już na samym początku, że książka autorstwa George’a Mussera nie skupia się po prostu na przedstawieniu idei tajemniczego działania na odległość, która stanowi główny obiekt dyskusji wśród naukowców badających świat kwantów. To nie pozycja mająca nam przedstawić jego punkt widzenia w całej tej sprawie. Musser zamiast tego zabiera nas w podróż, podczas której przedstawi nam poglądy wszystkich istotnych osób, mających coś do powiedzenia w kwestii lokalności wszechświata czy też jej braku. To z ich perspektywy obserwować będziemy narastający przez cały wiek dwudziesty konflikt, który nie oszczędzi pomyłek nawet takim legendom jak Bohr czy Einstein. Przez ponad pół książki autor będzie rzucać w nas tylko i wyłącznie kolejnymi nazwiskami, zaproponowanymi przez ich właścicieli teoriami, by kilka stron później przedstawić nam kolejną osobę, która albo je wyśmieje, albo po prostu się z nimi nie zgodzi, podając coraz to bardziej wyszukane ku temu powody. Dopiero później przechodzimy do konkretnych rozważań na temat wpływu całego zagadnienia na czarne dziury, Wielki Wybuch i wyczekiwaną teorię wszystkiego.

Może się to oczywiście podobać. Jeśli lubicie najbardziej istotne fakty wygrzebywać spod olbrzymiej sterty imion i tytułów naukowych, to pozycja Mussera może przypaść wam do gustu. Problem polega bowiem na tym, że Upiorne na działanie na odległość okazuje się tak naprawdę książką historyczną, w której teorie naukowe są jedynie pretekstem do ukazania gniewnych dyskusji pomiędzy kolejnymi naukowcami. Brniemy przez opowieść snutą przez autora z nadzieją, że wreszcie przejdziemy do rzeczy, momentami nieomal tracąc cierpliwość. Głównym bohaterem jest tu sama nielokalność i jej bolesne przejścia z kolejnymi wielkimi umysłami, próbującymi nagiąć ją do wyników swoich badań. Różnie można to nazywać, ale po pewnym czasie staje się to po prostu nudne i męczące. Jeśli szukacie książki, która pozwoli wam poszerzyć swoją wiedzą na temat takich pojęć jak wspomniane na tylnej okładce splątanie czy teleportacja kwantowa, to polecam pozycje, która bardziej skupiają się na tych zjawiskach, a nie historii rozważań nad nimi.

Tytuł: Upiorne działanie na odległość i jego wpływ na czarne dziury, Wielki Wybuch i teorię wszystkiego
Autor: George Musser
Wydawca: Copernicus Center
Stron: 392
Data wydania: 15 marca 2018

Kamil Serafin

Student Automatyki i Robotyki, członek Klubu Astronomicznego Almukantarat. Zastępca redaktor naczelnej portalu AstroNET w latach 2017-2020.