Wczoraj, 3 października, Parker Solar Probe ukończył pierwszy przelot w pobliżu Wenus w odległości ponad 2400 kilometrów. Inżynierowie nadzorujący lot sondy wykorzystali asystę grawitacyjną Wenus, aby zacieśnić orbitę Solar Probe wokół Słońca.

Był to pierwszy z siedmiu przelotów sondy obok Wenus. Dane zebrane podczas tego zbliżenia zostaną wykorzystane podczas kolejnych etapów misji, w celu dokładniejszego określenia trajektorii lotu. Następne spotkanie z Parker Solar Probe z drugą planetą Układu Słonecznego zostało zaplanowane na 26 grudnia 2019 r. Zanim to jednak nastąpi, w bieżącym roku czeka nas jeszcze:

• 29 października – sonda znajdzie się w odległości 43,45 milionów kilometrów od Słońca i tym samym wyrówna rekord najmniejszej odległości, jaka dzieliła statek kosmiczny od naszej gwiazdy. Rekord ten został ustanowiony w 1976 r. przez sondę Helios 2.
  • 30 października – Solar Probe osiągnie prędkość na orbicie heliocentrycznej większą niż 246 960 km/h, również bijąc rekord należący do Heliosa 2.
  • 5 listopada – sonda ma zbliżyć się na najmniejszą odległość podczas pierwszego przelotu obok Słońca. Całe przelot odbędzie się w okresie 31.10-11.11.2018 r. Data, kiedy Solar Probe będzie najbliżej gwiazdy, może ulec zmianie, w zależności od tego, jak bardzo zmieniła się trajektoria sondy po przelocie obok Wenus. Trzeba jednak zaczekać, aż zostaną przeanalizowane dane zebrane podczas tego spotkania.

Grafika przedstawia planowaną trajektorię lotu sondy, dzięki której Parker Solar Probe ma znaleźć się na orbicie z peryhelium w odległości 6,16 milionów km od Słońca.