Astronomowie przy pomocy Atacama Large Millimeter/submillimeter Array zmierzyli temperaturę lodowatego księżyca Jowisza – Europy. W połączeniu z danymi zebranymi przez sondę Galileo Jupiter w latach 90. naukowcy stworzyli pierwszą globalną termiczną mapę Europy.

„Te zdjęcia wykonane za pomocą ALMA są naprawdę interesujące, ponieważ stanowią pierwszą, globalną mapę emisji cieplnej Europy”, powiedziała Samantha Trumbo z California Institute of Technology. „Ponieważ Europa to oceaniczny świat o potencjalnej aktywności geologicznej, jego temperatura powierzchni jest bardzo interesująca” – dodaje.

Korzystając z Atacama Large Millimeter / submillimeter Array (ALMA) w Chile, naukowcy pod kierownictwem Samanthy Trumbo i Bryana Butlera opracowali cztery zdjęcia przedstawiające gradienty temperatury na oblodzonej powierzchni księżyca.

„Przeszukaliśmy dostępne dane termiczne z Galileo w miejscach proponowanych jako miejsca potencjalnych pióropuszów” – powiedziała Julie Rathbun z Planetary Science Institute – „Ponowna analiza danych temperatury nie pokazuje niczego szczególnego w miejscach, w których prawdopodobnie zaobserwowano smugi”.

Termiczna mapa Europy uchwycona przez Atacama Large Millimeter / submillimeter Array w Chile. W tle obraz Jowisza zrobiony przez Kosmiczny Teleskop Hubble’a.

Obrazy ujawniły zimny punkt na północnej półkuli księżyca, którego istnienie nie zostało jeszcze wyjaśnione. Według artykułu napisanego przez Trumbo oraz współpracowników i opublikowanego w The Astronomical Journal ten zimny punkt „nie pokrywa się z żadnymi wyjątkowymi cechami geologicznymi”.

Świeże informacje przyniesie nadchodząca misja NASA Europa Clipper, która najprawdopodobniej rozpocznie się w 2022 roku.