KRAKsat, wspólny projekt studentów z AGH, Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz wrocławskiej firmy SatRevolution został ostatecznie zintegrowany i złożony. Teraz satelitę czeka długa seria testów, którym będzie poddany w Stanach Zjednoczonych, zanim zostanie ostatecznie umieszczony w statku Cygnus, który 17 kwietnia bieżącego roku, za pomocą rakiety Antares 230, zadokuje do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej na wysokości 400 kilometrów nad powierzchnią Ziemi. Stamtąd zostanie następnie wyrzucony w przestrzeń kosmiczną przez astronautów z modułu Kibo, gdzie znajduje się należący do firmy Nano Racks CubeSat Deployer. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, a start rakiety nie zostanie przełożony (jak to miało na przykład miejsce w przypadku wystrzelenia PW-Sat 2), KRAKsat stanie się piątym polskim obiektem w kosmosie, gdzie znajdzie się razem ze Światowidem – pierwszym komercyjnym satelitą z naszego kraju, tworzonym właśnie przez SatRevolution.

Ponadto, wewnątrz satelity umieszczona została również karta microSD, na którą zostały zgrane zdjęcia przesłane przez internautów w ramach akcji #lecewkosmos, która zakończyła się w połowie stycznia.

KRAKsat

Satelita pozostanie na orbicie przez kilka miesięcy i sprawdzi działanie koła zamachowego opartego na ferrofluidzie, czyli cieczy magnetycznej, która może wprawiać KRAKsat w ruch obrotowy i tym sposobem go stabilizować. Studenci mają nadzieję, że w przyszłości to rozwiązanie okaże się tańszą alternatywą dla obecnie stosowanych rozwiązań. Jako pierwsi na świecie podejmują się przetestowania go w kosmosie. Prace nad projektem trwały od niemal trzech lat, a teraz ostatecznie dobiegły końca, przynajmniej do momentu wyrzucenia satelity w kosmos. Wtedy studenci będą musieli zająć się obróbką danych, które otrzymają z orbity by sprawdzić, czy eksperyment się powiódł.

Projekt realizowany jest w ramach działalności Koła Naukowego INTEGRA. Obecnie członkowie drużyny poszukują sponsorów, którzy umożliwią im wyjazd do USA na start rakiety z ich satelitą na pokładzie. Więcej o projekcie można przeczytać tutaj.

Kamil Serafin

Student Automatyki i Robotyki, członek Klubu Astronomicznego Almukantarat. Zastępca redaktor naczelnej portalu AstroNET w latach 2017-2020.