O obiekcie:

M35 jest gromadą otwartą odkrytą w 1750 r. niezależnie przez dwóch astronomów: Szwajcara Jean-Philippe’a Loys de Chéseaux oraz Anglika Johna Bevisa. Czternaście lat później Messier dodał ją do swojego katalogu z dopiskiem, że zaobserwował gromadę gwiazd, która wydaje się zawierać także mgławicę, jednak po obserwacjach większym teleskopem jest to tylko mała gromada. W jej skład wchodzą zarówno gorące gwiazdy o typie spektralnym B, jak i gwiazdy starsze, m.in. żółte olbrzymy. Na niebie zajmuje ona obszar 28 minut łuku, czyli trochę mniej niż Księżyc w pełni, ale w rzeczywistości rozciąga się na 24 lata świetlne.

• Typ obiektu: gromada otwarta
  • Jasność: 5,3m
  • Gwiazdozbiór: Bliźnięta
  • Deklinacja: 24°19’58”
  • Rektascensja: 6h 8m 54s
  • Rozmiar kątowy: 28′

M35 jest stosunkowo jasnym obiektem i przy bardzo dobrych warunkach obserwacyjnych można ją dostrzec gołym okiem jako mgiełkę, jednak lepiej obserwować ją przez lornetkę lub mały teleskop. Najlepszym okresem do obserwacji jest jesień i zima, kiedy to gromada znajduje się ponad horyzontem przez całą noc. Gromadę można znaleźć, kierując się od gwiazdy μ Gem (Tejat) w kierunku β Tau (Elnath). M35 leży w około 1/4 odległości między tymi gwiazdami. Moża także odszukać M35 posługując się γ Gem – Alheną i prowadząc linię od niej do β Tau – gromada jest zlokalizowana mniej więcej w połowie odległości między tymi gwiazdami.