Zdjęcie w tle: Adam Block/Mount Lemmon SkyCenter/University of Arizona

O obiekcie:

M91 jest galaktyką spiralną w Warkoczu Bereniki, a zarazem ostatnią członkinią Gromady w Pannie odkrytą tej samej nocy co poprzednich 7 obiektów w katalogu Messiera. Została sklasyfikowana jako anemiczna galaktyka spiralna z poprzeczką. Anemiczność tej galaktyki oznacza, że w porównaniu do innych, podobnych obiektów występuje w niej znacznie mniej gazu oraz aktywność gwiazdotwórcza jest niższa. Była to jedna z przyczyn dyskusji nad jej przynależeniem do Gromady w Pannie, drugą była ponad dwukrotnie mniejsza prędkość oddalania się w porównaniu do innych, sąsiadujących obiektów. Ostatecznie z wykorzystaniem obserwacji Cefeid przez Kosmiczny Teleskop Hubble’a potwierdzono, że znajduje się w tej Gromadzie.

M91. Na zdjęciu widać wyraźną poprzeczkę.

M91 jest jednym z zagubionych obiektów Messiera, gdyż w nocy obserwacji, tj. 18 marca 1871 roku zapisał jej współrzędne względem M58 zamiast M89. Przez to późniejsi astronomowie, między innymi William Herschel, mieli problemy z odnalezieniem obiektu. Dopiero obserwacje astronoma amatora Williama C. Williamsa z 1969 potwierdziły, że M91 istnieje i jest obiektem, który znamy dzisiaj.

M91 (po lewej) wraz z pobliską M88.

• Typ obiektu: galaktyka spiralna z poprzeczką
  • Jasność: 11m
  • Gwiazdozbiór: Warkocz Bereniki
  • Deklinacja: 14° 35′ 26,4”
  • Rektascensja: 12h 35m 26,4s
  • Rozmiar kątowy: 5,4′ x 4,3

Pozycję M91 na niebie można znaleźć względem innych obiektów Messiera. Znajduje się ona nieco poniżej 1,5° na północ od M90 i około 1° na zachód od M88. Małe teleskopy w dobrych warunkach ukażą nam obiekt, instrumenty 6″ i 8″ mogą pozwolić na obserwację struktury galaktyki. Najlepszym czasem na obserwację M91 oraz innych obiektów Gromady w Pannie jest wiosna.

Paweł Sieczak