Zdjęcie w tle: NASA, ESA, STScI and C. Sarazin (University of Virginia)

O obiekcie:

Messier 105 to galaktyka położona w gwiazdozbiorze Lwa, będąca częścią grupy galaktyk M96, zwanej też jako Leo I. M105 jest największą galaktyką eliptyczną w katalogu Messiera, która nie znajduje się w Gromadzie w Pannie. Niestety, tak jak inne obiekty tego typu, nie jest zbyt spektakularna do obserwacji, ponieważ nie można zobaczyć jej struktury.

M105 znajduje się około 38 milionów lat świetlnych od Ziemi. Dzięki obserwacjom przeprowadzonym za pomocą Kosmicznego Teleskopu Hubble’a wiadomo, że w centrum tej galaktyki znajduje się masywny obiekt o masie około 120 – 200 milionów mas Słońca. Co więcej, choć uważano, że M105 jest już martwą galaktyką, znaleziono młode gwiazdy i gromady gwiazd, co wskazuje na to, że nadal zachodzą w niej procesy gwiazdotwórcze.

Galaktyka M105 została odkryta przez przyjaciela Messiera – Pierre Méchaina w 1781 r., kilka dni po tym, gdy odkrył inne obiekty z grupy Leo I: M95 oraz M96, a przed okryciem M101. Jednak Charles Messier nie dodał M105 do swojego katalogu. Zrobiła to dopiero Helen Hogg w 1947 r., po odnalezieniu listu Méchaina, w którym opisał obiekt.

• Typ obiektu: galaktyka eliptyczna
  • Jasność: 9,3m
  • Gwiazdozbiór: Lew
  • Deklinacja: 12° 34′ 53,9″
  • Rektascensja: 10h 47m 49,6s
  • Rozmiar kątowy: 5,4′ x 4,8′

M105 można obserwować przez mniejszy teleskop, ale będzie przypominać rozmazaną plamkę światła. Galaktykę można znaleźć mniej więcej w 1/3 odległości pomiędzy Regulusem – α Leo, a Denebolą β Leo. Obserwacje tego obiektu najlepiej zaplanować sobie na kwiecień, kiedy to M105 jest wysoko nad horyzontem na początku nocy.