Dziś rano Chiny wystrzeliły na orbitę nowy moduł swojej stacji kosmicznej. Wentian został wysłany na orbitę na szczycie rakiety nośnej Long March 5B, która wystartowała o 8:25 naszego czasu (2:25 czasu pekińskiego) z kosmodromu Wenchang na południowej wyspie Hainan. Moduł o długości 18 metrów wkrótce dołączy do Tianhe, pierwszego modułu chińskiej stacji kosmicznej, którego na orbitę wystrzelono w kwietniu 2021 roku. Spodziewamy się, że nowy moduł połączy się ze stacją jeszcze dziś wieczorem.

Wentian w tłumaczeniu oznacza „dążenie do nieba” i jest drugim z trzech modułów stacji, które zaplanowały Chiny. Trzeci, nazwany Mengtian, ma wystartować w październiku i uzupełni stację kosmiczną Tiangong w kształt litery T. Łącznie z zadokowanym do stacji załogowym statkiem kosmicznym Shenzhou i statkiem towarowym Tianzhou, ukończona Tiangong będzie o około 20% masywniejsza od Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS), której masa wynosi około 460 ton.

Obecnie na pokładzie stacji kosmicznej Tiangong znajduje się trzech astronautów misji Shenzhou 14, którzy czekają nap przybycie nowego modułu.

Grafika stacji kosmicznej Tiangong przed dołączeniem nowego modułu. Pośrodku widzimy moduł główny Tianhe, po lewej i prawej dwa towarowe statki kosmiczne Tianzhou zaś na dole załogowy statek kosmiczny Shenzhou-13/14.

Główną rolą modułu Wentian jest seria eksperymentów naukowych na orbicie. Moduł posiada również baterie słoneczne i nową śluzę powietrzną do spacerów kosmicznych. Ponadto posiada dodatkowe pomieszczenia sypialne dla astronautów, aby umożliwić Chinom przeprowadzenie przekazania załogi, podczas którego sześć osób tymczasowo przebywać będzie na pokładzie Tiangong, pierwsze takie przekazanie ma nastąpić przed odlotem obecnej załogi w grudniu.

Wentian posiada również własne ramię robotyczce o długości 5 metrów, które będzie mogło działać niezależnie lub połączyć się z większym ramieniem pierwszego modułu,Tianhe.

Moduł uzupełniający chińskiej stacji kosmicznej Wentian.

Chiny planują utrzymać stację kosmiczną Tiangong ze stałą załogą przez co najmniej dekadę. Chiny zapowiedziały również, że w przyszłości pozwolą zagranicznym astronautom, a nawet kosmicznym turystom na odwiedzenie orbitalnej placówki, goszcząc jednocześnie międzynarodowe eksperymenty, z których pierwsze zostały już wybrane.

Stacja kosmiczna będzie również wspierać potężny kosmiczny teleskop o nazwie Xuntian, który Chiny planują uruchomić około 2024 roku. Obserwatorium klasy Hubble’a będzie działać na podobnej orbicie jak Tiangong, co oznacza, że będzie mogło dokować do stacji w celu uzupełnienia paliwa, modernizacji i napraw.