Szefowie rosyjskiego centrum kosmicznego zdecydowali o zmianie składu dwuosobowej załogi awaryjnej. Załoga ta ma za zadanie być przygotowaną do awaryjnego lotu w przypadku kłopotów ze stacją kosmiczną Mir.

Dowódca Salizhan Sharipov i inżynier lotu Pavel Vinogradov mieli polecieć z misją awaryjną w przypadku gdyby przed planowanym na luty 2001 wycofaniem stacji wystąpiły jakieś kłopoty.

Agencja ITAR-TASS poinformowała we wtorek (26 grudnia 2000), że nową załogę tworzą dowódca Gennady Padalka, oraz inżynier lotu Nikolai Budarin. Obaj byli już na Mirze, a Budarin nawet leciał na pokładzie amerykańskiego wahadłowca. Obaj trenowali awaryjny lot do stacji kosmicznej ISS, gdy obawiano się, że rosyjski moduł Zvezda może mieć problemy z dokowaniem.

W tej chwili nie planuje się awaryjnego lotu do stacji kosmicznej Mir. Rosjanie planują za to wystrzelenie 10 stycznia 2001 bezzałogowego statku zaopatrzeniowego Progress, który miałby za zadanie zmienić orbitę Mira na nieco wyższą rozpoczynając w ten sposób przygotowania do spalenia stacji w atmosferze około 28 lutego 2001.

Trenowaliśmy przez ponad sześć miesięcy, żeby móc zareagować w przypadku zagrożenia. Wszystko było w porządku, ale (rządowa) komisja zdecydowała o zmianie załogi. powiedział Sharipov.