Naukowcy z NASA odkryli, że grawitacja, czy też jej brak, odgrywają istotną rolę w rozwoju i ewolucji życia. Badania pokazują, że proces zapłodnienia jest czuły na grawitację i przebiega inaczej na Ziemi i w stanie nieważkości.

Wykorzystując spermę małych jeżowców grupa badaczy wykonała zarówno naziemne, jak i orbitalne eksperymenty, by wyjaśnić rolę grawitacji w procesie reprodukcji.

Według publikacji na łamach Biology of Reproduction autorstwa Dr. Josepha Tasha, naukowca pracującego dla NASA i profesora University of Kansas Medical Center w Kansas City, udało się dowieść, iż zmiany grawitacji mogą wpłynąć na zdolności gatunków do rozmnażania się.

Wyniki badań dodają nowy aspekt do planów hodowli zwierząt i uprawy roślin w kosmosie, oraz planów długoterminowej eksploracji kosmosu przez człowieka.

Eksperymenty przeprowadzone podczas misji wahadłowców pozwoliły obserwować zmiany w białkach, które prowadziły do zwiększonej aktywności plemników. Sztuczne zwiększanie poziomu grawitacji w wolno obracających się wirówkach prowadziło do spadku aktywności komórek spermy, co może sugerować, iż nadmierna grawitacja może blokować możliwość rozmnażania się.