Allan Rock, minister odpowiedzialny za Kanadyjską Agencję Kosmiczną (Canadian Space Agency, CSA), ogłosił w poniedziałek, że astronauta Steve MacLean weźmie w kwietniu 2003 roku udział w misji, w którą wyruszy prom kosmiczny Endeavour.

Załoga misji STS-115, do której dołączy MacLean, poleci w kierunku Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). W czasie trwania czterech spacerów kosmicznych Steve MacLean i trójka innych astronautów zamontuje na zewnątrz Stacji kratownicę konstrukcyjną i rozłoży panele baterii słonecznych.

Minister pogratulował przyszłemu astronaucie możliwości reprezentowania Kanady w budowie najbardziej niezwykłego laboratorium na świecie.

To wielki zaszczyt i honor móc wziąć udział w tak skomplikowanej misji. Szczególnie się cieszę, że wezmę udział w dwóch spacerach” – powiedział MacLean dodając, że podczas jego pierwszej wyprawy w Kosmos (w 1992 roku) nie było to możliwe. „Emocjonujące będzie również to, że jako pierwszy Kanadyjczyk będę obsługiwał ramię wysięgnika Canadarm2 zbudowane właśnie w Kanadzie. Będzie to dla mnie bardzo emocjonujące wydarzenie„.

Steve MacLean jest doktorem fizyki na Uniwersytecie York. Po raz pierwszy poleciał w Kosmos na pokładzie Columbii w 1992 roku. Jako reprezentujący Kanadę specjalista misji, przeprowadził na pokładzie promu kilka kanadyjskich eksperymentów. Od tamtego czasu był kanadyjskim doradcą do spraw ISS.

Cele misji STS-115:

– Dostarczenie i instalacja dwóch segmentów kratownicy, która umożliwi transporterowi poruszanie się na zewnątrz Stacji.

– Dostarczenie i rozłożenie dwóch nowych baterii słonecznych. Będzie to trzeci z czterech zaplanowanych układów baterii o rozciągłości 75 metrów.

– W ciągu trwającej 10 dni misji zostaną przeprowadzone 4 spacery.

Misja STS-115 będzie dowodzona przez Brent’a Jett’a Juniora, weterana lotów na wahadłowcach (STS-97, STS-81, STS-72). Pilotem misji będzie Christopher Ferguson lecący w Kosmos po raz pierwszy. Czwórkę specjalistów misji tworzyć będą: weterani Joseph Tanner (STS-97, STS-82, STS-66), Daniel Burbank (STS-106), Steven MacLean (STS-52), oraz nowicjusz misji kosmicznych – Heidemarie Stefanyshyn-Piper.

Ustalono już również skład misji STS-116. Wezmą w niej udział: Terrence Wilcutt (dowódca), William Oefelein (pilot) oraz specjaliści misji Robert Curbeam i Christer Fuglesang. Jednym z celów misji będzie wymiana załogi Stacji Kosmicznej. W Kosmosie zamieszka Załoga Ósma, która przybędzie tam w ramach tej misji (Michael Foale, William McArthur, Walerij Tokariew), a na Ziemię powróci Załoga Siódma (Jurij Malenczenko, Siergiej Moszenko i Edward Lu).