O 7:40 rozpoczął się kolejny spacer kosmiczny, którego podstawowym celem była instalacja drugiego panelu baterii słonecznej na Kosmicznym Teleskopie Hubble’a (HST).

O 4:30 astronauci zostali obudzeni melodią dziecięcej piosenki „Floating in the Bathtub” („Unoszenie się w wannie”) skomponowanej przez Tonya’ię Evetts Weimer.

O godzinie 7:15 astronauci byli już w śluzie powietrznej Columbii. Dekompresja rozpoczęła się o 7:24 i zakończyła 13 minut później. Zewnętrzny właz śluzy został otwarty i o 7:40 rozpoczął się drugi z pięciu spacerów zaplanowanych dla misji STS-109. Astronauci przełączyli swoje skafandry z zasilania za pomocą źródeł energii promu na zasilanie z wewnętrznych baterii.

Według planów spacer miał trwać sześć i pół godziny. Newman znalazł się w otwartym kosmosie po raz piąty, Massimino – po raz pierwszy.

O 8:51 Jim Newman odłączył panel starej baterii słonecznej, a o 9:03 Mike Massimino umieścił go w ładowni promu, razem z którym stara bateria (pracująca w Kosmosie od grudnia 1993 roku) powróci na Ziemię. W jej miejsce zainstalowana będzie nowa bateria, mniejsza lecz o większej wydajności.

Na zdjęciu widzimy profil Jama Newmana podczas drugiego spaceru misji serwisowej Kosmicznego Teleskopu Hubble’a. Zdjęcie wykonano 5 marca 2002, na pokładzie promu Columbia.

Po zainstalowaniu dodatkowych urządzeń astronauci przystąpili do montażu nowej baterii. O 10:16 została ona wyjęta z ładowni Columbii, a o 10:48 zamontowana na Kosmicznym Teleskopie Hubble’a. Newman przystąpił do podłączania przewodów łączących Teleskop z nową baterią. Massimino w tym czasie zajął się zabezpieczaniem starej baterii w ładowni wahadłowca. Nie obyło się, podobnie jak wczoraj, bez problemów z zatrzaśnięciem zamków, które jednak szybko zostały przezwyciężone.

Między 11:32 i 11:42 Newman i Massimino rozłożyli niczym książkę panel baterii. O 11:50 praca nad bateriami słonecznymi Teleskopu została zakończona. HST jest w tej chwili zaopatrzony w dwie nowe baterie, które po zakończeniu remontu dostarczać będą energię do jego urządzeń.

Drugim zadaniem zaplanowanym na dziś była wymiana jednego z kół zamachowych odpowiedzialnych za obracanie Teleskopu i kierowanie go w kierunku konkretnego obiektu. W listopadzie zeszłego roku pojawiły się problemy z jego funkcjonowaniem. Przezwyciężono je, koło od tamtego czasu działało prawidłowo. Jednak NASA zdecydowała się je wymienić i w ostatniej chwili dodała ten punkt do planu misji Columbii.

Stare koło zostało zdemontowane, a na jego miejsce Massimino zainstalował nowe. Praca została zakończona o 12:58 zamknięciem drzwiczek skrywających ten element. Od razu przeprowadzony został test jego działania, a o 14:11 wiadomo już było, że nowe koło zamachowe działa prawidłowo.

Astronauta Mike Massimino pracuje przy Kosmicznym Teleskopie Hubble’a podczas drugiego spaceru misji STS-109. 5 marca 2002, prom Columbia.

W związku z tym, że spacer przebiegał szybciej niż planowano, kontrola lotu zdecydowała się dodać do planu dwa dodatkowe zadania: instalację osłony termicznej i sprawdzenie dwóch zasuw zamykających drzwi dwóch urządzeń Teleskopu.

Instalowanie osłony zakończono o 13:27. Jedna z testowanych zasuw okazała się działać prawidłowo, druga natomiast będzie wymagała wymiany.

Kamera ulokowana na hełmie Mika Massimino pozwala nam podziwiać Teleskop Hubble’a, wahadłowiec Columbia i Jima Newmana przy pracy. 5 marca 2002, prom Columbia.

O 14:55 obaj astronauci znaleźli się ponownie w śluzie powietrznej Columbii. Spacer zakończył się po 7 godzinach i 16 minutach.

Trzeci spacer zaplanowano na jutro. Rozpocznie się on o 6:27 naszego czasu. W Kosmos wyjdą John Grunsfeld i Richard Linnehan.