Idol nastolatków z amerykańskiego zespołu 'N SYNC, 22-letni Lance Bass pomyślnie przeszedł w Moskwie pierwszy etap badań medycznych przed planowanym lotem w kosmos – podano we wtorek 26 marca 2002 w Moskwie. Bass został pomyślnie przebadany przez specjalistów z Instytutu problemów medyczno-biologicznych i tym samym prawie dołączył do puli kandydatów ubiegających się o udział w locie taksówkowym na ISS. Inna kandydatka Lori Garver nie miała tyle szczęścia. Kto jeszcze czeka w kolejce?

Pierwszym turystą w kosmosie był 60-letni kalifornijski milioner Dennis Tito, który prawie rok temu zainaugurował erę turystyki kosmicznej.

W grudniu ubiegłego roku Rosja sprzedała miejsce na lot na Międzynarodową Stację Kosmiczną innemu milionerowi, 28-letniemu Markowi Shuttleworthowi, przedsiębiorcy z RPA, specjaliście od internetowych zabezpieczeń. Wystartuje on na pokładzie rosyjskiego Sojuza już w kwietniu tego roku, w rok po locie Dennisa Tito.

Kto jeszcze na dzień dzisiejszy ma szanse polecieć w locie taksówkowym na ISS? Testy medyczne mają już od jakiegoś czasu za sobą James Cameron oraz anonimowy Amerykanin, którego pozycja jest podobno priorytetowa.

Ostatnio do badań medycznych szykowała się kolejna trójka kandydatów. Jak już wspomniałem, pierwszą ich część ma za sobą Lance Bass. Pozostałe dwie osoby to Polak Leszek Czarnecki (szeroko pisaliśmy o Rosawiakosmos potwierdza: Polak chce być trzecim kosmicznym turystą„>przypuszczeniach i Leszek Czarnecki potwierdził, że pragnie polecieć w kosmos„>faktach), który ostatecznie ponoć Czarnecki nie pojawił się na badaniach„>nie pojawił się na badaniach, oraz Lori Garver, której nie udało przejść wszystkich testów medycznych.

Lori Garver pracowała na kierowniczym stanowisku w NASA, obecnie jest zatrudniona w firmie DFI International, która to firma wspiera jej kosmiczne plany. Niestety badania wykryły, iż cierpi na kamicę żółciową. W jej woreczku żółciowym znajdują się kamienie i dolegliwość ta może stanowić zagrożenie dla misji. Garver zapowiedziała, iż przejdzie specjalną operację aby móc polecieć w kosmos. Zalecono jej także usunięcie zębów mądrości przed lotem.

Warto zaznaczyć, że przed ewentualnym lotem Lance Bass i Lori Gaver muszą znaleźć sponsora, który pokryje część kosztów wycieczki w zamian za rozgłos i reklamę. Inni turyści deklarują, iż samodzielnie są w stanie pokryć koszty lotu.

Rosjanie zastrzegają, że kandydaci nie będą obsługiwani na zasadzie „kto pierwszy ten lepszy„. Na termin lotu wpływ mają takie rzeczy jak warunki umowy, cena i trening. Dlatego trudno w tej chwili przewidzieć, kto poleci tej jesieni na ISS w kolejnym po kwietniowym locie taksówkowym. Wyjaśni się to jednak już wkrótce, kiedy Rosjanie będą musieli ogłosić listę załogi do kolejnego lotu.