W Chinach trenuje obecnie 12 astronautów, z których wybrana zostanie dwu lub trzyosobowa załoga, która poleci w Kosmos w pierwszej chińskiej załogowej wyprawie statku Shenzhou. Nastąpi to prawdopodobnie w przyszłym roku.

Po przeprowadzonym 1 kwietnia udanym lądowaniu chińskiej kapsuły Shenzhou 3 chińskie agencje informacyjne podały, że kraj ten planuje budowę stacji kosmicznej.

Cytując Qin’a Wenbo, przedstawiciela chińskiego programu kosmicznego podano, że pierwszą grupę astronautów wybrano spośród 2000 tysięcy kandydatów.

Qin Wenbo powiedział, że nazwiska astronautów, którzy jako pierwsi polecą w Kosmos zostaną podane przed misją Shenzhou 5. Może to wskazywać, że pierwszy załogowy lot będzie miał miejsce w ramach misji Shenzhou 6.

25 marca dwunastka astronautów obserwowała start kapsuły Shenzhou 3 umieszczonej na rakiecie March 2F. Przed startem trenowali oni procedurę awaryjnego opuszczania stanowiska startowego w wypadku zaistnienia problemów przy starcie.

Po powrocie na Ziemię kapsułę załogową Shenzhou 3 określono jako nadającą się dla astronautów. W czasie lotu na jej pokładzie znajdowały się manekiny. Zbierano symulowane dane medyczne.

Obserwujący misję Phillip Clark stwierdził, że lot Shenzhou 3 może dać wskazówki na temat tego, jakie są plany Chin jeśli chodzi o misje kosmiczne. Powiedział on, że przeprowadzone przed wejściem w atmosferę manewry mogą sugerować, że Chińczycy testują procedury łączenia statków w Kosmosie. Jeśli te przypuszczenia się potwierdzą, w ramach zaplanowanego na sierpień lub wrzesień tego roku lotu Shenzhou 4 przeprowadzony będzie manewr łączenia tego statku z krążącym wciąż wokół Ziemi modułem orbitalnym Shenzhou 3.

Zarówno Związek Radziecki jak i Stany Zjednoczone w ramach pierwszych misji załogowych wystrzeliwały w Kosmos jedną osobę. Wiele wskazuje na to, że pierwszy chiński lot będzie wieloosobowy.

Jeśli loty Shenzhou 4 i 5 zakończą się sukcesami, prawdopodobnie w trzecim kwartale 2003 roku w przestrzeni kosmicznej znajdzie się pierwszy załogowy statek – Shenzhou 6.

Shenzhou jest nieco większy niż rosyjski Sojuz i jest zaprojektowany jako statek wieloosobowy.