20 lat temu, 19 kwietnia 1982 roku, została wyniesiona na orbitę rosyjska stacja orbitalna Salut 7. Była to stacja nowej generacji umożliwiająca długotrwały pobyt kosmonautów i szeroki zakres badań.

Przy Salucie 7 cumowało kolejno 10 statków załogowych Sojuz i 11 towarowych Progress. Przyłączono do niej satelitę Kosmos 1686 – prototyp pierwszego specjalistycznego laboratorium naukowo-badawczego.

Na Salucie 7 ustanowiono kolejny rekord długości pobytu w kosmosie – 211 dni. Podczas pobytu na stacji Swietłana Sawicka jako pierwsza kobieta pracowała w otwartym kosmosie.

Gdy 20 lutego 1986 roku rozpoczęła pracę stacja Mir, Saluta 7 zdeorbitowano. W 1987 roku dokonano pierwszego w historii przelotu między stacjami orbitalnymi. Ekipa z Mira dokonała korekty orbity porzuconej stacji. Salut 7 przestał istnieć w 1991 roku. Na tej stacji orbitalnej zakończył się rosyjski program Salut.

Pierwszy obiekt z tej serii, Salut 1, został wystrzelony 19 kwietnia 1971 roku. Początki nie były łatwe, Salut 1 – minęło 30 lat„>o czym pisaliśmy z okazji zeszłorocznej rocznicy. Dodatkowo pierwsza załoga tej stacji podczas powrotu na Ziemię poniosła śmierć w wyniku rozhermetyzowania się kabiny lądownika. Ten smutny fakt także Rocznica katastrofy Sojuza 11„>wspominaliśmy w zeszłym roku.

Stacja Salut 2 wystrzelona 3 kwietnia 1973 roku po kilku dniach uległa awarii.

25 kwietnia 1974 roku znalazł się na orbicie Salut 3. Prowadzone były na nim eksperymenty teledetekcyjne, m.in. rozpoznawanie struktur geologicznych na powierzchni Ziemi, śledzono też z kosmosu zjawiska atmosferyczne – cyklony i tajfuny. Prowadzono również badania medyczne nad wpływem nieważkości na ludzki organizm.

Stacja Salut 4, umieszczona na orbicie 26 grudnia 1975 roku, umożliwiła rozszerzenie badań na fizykę jonosfery. Przeprowadzono też pierwsze eksperymenty techniczne, m.in. z zakresu technologii materiałowej. Jej działalność kontynuowała wystrzelona 22 czerwca 1976 roku stacja Salut 5.

25 września 1977 roku znalazła się na orbicie nowa stacja Salut 6. Przejęła ona kilka międzynarodowych załóg. Na pokładzie Saluta 6 przebywał w 1978 roku polski kosmonauta – Mirosław Hermaszewski, który przez 6 dni prowadził badania naukowe. Polecamy nasz Spotkanie z gen. Hermaszewskim w Dzień Kosmonautyki„>reportaż z ostatniego spotkania z astronautą, gdzie można więcej przeczytać na ten temat.

20 lutego 1986 zaczęła się ponad 15-letnia służba nowej stacji orbitalnej o nazwie Mir.