Paweł Iwanowicz Bielajew poleciał w kosmos tylko raz, jako dowódca misji Woschod 2 Ałmaz, podczas której Aleksiej Leonow dokonał pierwszego spaceru kosmicznego.

Paweł Bielajew urodził się 26 czerwca 1925 roku w Czeliszczewie, w obwodzie wołogdziańskim. 28 kwietnia 1960 roku został wybrany do pierwszej grupy kosmonautów radzieckich. Przedtem był pilotem wojskowym. 10 stycznia 1970 roku zmarł w wieku 44 lat z powodu krwawienia żołądka.

Pierwotnie Bielajew był wyznaczony do lotu Wostoka 8, który miał być lotem dużej wysokości, przecinającym niskie pasy radiacyjne Van Allena. Lot miał trwać 10 dni. Jednak po locie Wostoków 5 i 6 zrezygnowano z dalszych misji tego statku kosmicznego.

18 marca 1965 roku kosmonauci: Paweł Bielajew oraz Aleksiej Leonow wystartowali w kapsule Woschod 2 Ałmaz. Podczas drugiej orbity Aleksiej Leonow wyszedł w otwartą przestrzeń, dokonując pierwszego w historii astronautyki spaceru kosmicznego. Spacer trwał 10 minut. Nie obyło się bez problemów. Leonow nie mogł wrócić do statku ze względu na zbyt duże ciśnienie w skafandrze Bierkut. Musiał ręcznie zmniejszyć ciśnienie, dopiero wówczas udało mu się wrócić do Woschoda.

Podczas powrotu na Ziemię nie zadziałał silnik, który miał zdeorbitować statek. Musiano zastosować rezerwowy system hamujący, czego wynikiem było nowe miejsce lądowania. Kosmonauci wylądowali w lesie w górach Ural i spędzili noc otoczeni przez wilki, zanim zostali odnalezieni.

Dublerami misji Woschod 2 Ałmaz byli: Dmitrij Zaikin i Jewgienij Chrunow oraz Wiktor Gorbatko i Piotr Kołodin.

Michał Moroz