Nadchodzącej nocy, o 6:41 naszego czasu, z kosmodromu Bajkonur ma wystartować rosyjska rakieta Proton z obserwatorium promieniowania gamma Integral. Zostało ono zaprojektowane i zbudowane przez włoską agencję Alenia Aerospazio of Italy. W budowę wkład mieli także wszyscy członkowie Europejskiej Agencji Kosmicznej oraz Rosja, Stany Zjednoczone, Czechy i Polska.

W sobotę rakieta, ustawiona w pozycji pionowej, została wytoczona z hangaru i ustawiona na stanowisku startowym na kazachstańkim stepie.

Czterostopniowy Proton przeniesienie obserwatorium na silnie eliptyczną orbitę rozciągającą się do jednej trzeciej odległości do Księżyca. Pozwoli to Integralowi przez większą część czasu znajdować się poza pasami radiacyjnymi Ziemi, które mogłyby mieć negatywny wpływ na aparaturę naukową.

Misję zaplanowano na dwa lata z możliwością przedłużenia do pięciu lat.

Satelita Integral należący do ESA – obecnie najbardziej czułe obserwatorium promieniowania gamma. Na orbitę okołoziemską został wystrzelony w październiku 2002 roku.

To najczulsze obserwatorium gamma jakie kiedykolwiek znalazło się w Kosmosie. Dzięki temu Integral będzie dostarczał obrazy o nieosiągalnej dotąd dokładności. Będzie regularnie obserwował błyski gamma – najpotężniejsze eksplozje we Wszechświecie, dostarczając nowych danych na temat ich źródeł.

Innym celem misji będzie obserwacja tworzenia się pierwiastków w czasie wybuchów gwiazd supernowych.

Na pokładzie sondy znajdują się cztery podstawowe urządzania naukowe, których łączna masa to ponad 2 tony. Czyni to Integrala najcięższym obserwatorium satelitarnym zbudowanym przez ESA.

Obserwatorium Integral rozłożone na części – schemat przedstawiający budowę europejskiego obserwatorium promieniowania gamma.