O godzinie 1:45 z platformy SLC-2W w Vandenberg w Kalifornii wystartowała rakieta Delta 2, by wynieść na orbitę satelity ICESat i CHIPSat. Start przebiegł pomyślnie. Prezentujemy krótki film oraz skrót wydarzeń przed startem i w pierwszych fazach lotu.
Technicy wymienili w niedzielę wadliwy zawór w układzie służącym do zwiększania ciśnienia w zbiorniku helu w rakiecie. Tym samym wczorajszy problem, który zmusił kontrolę lotu do opóźnienia startu o 24 godziny, został rozwiązany.
Satelity zostały wyniesione na orbitę na pokładzie rakiety Boeing Delta 2 w konfiguracji 7320-10C. Jest to dwustopniowa rakieta z trzema pomocniczymi silnikami na paliwo stałe. Pierwszy stopień wyposażony jest w silnik Rocketdyne RS-27A, spalający naftę w ciekłym tlenie. Drugi stopień napędzany jest silnikiem Aerojet AJ10-118K, którego paliwem jest aerozyna-50 (mieszanina hydrazyny i UDMH w proporcjach 1:1), a utleniaczem – czterotlenek azotu.
Dziś po południu naszego czasu rozpoczęto ostatnie przygotowania do startu. Odsunięto od rakiety 54-metrową wieżę serwisową. Końcowa faza odliczania rozpocznie się na 3 godziny przed startem, o godzinie 22:45 naszego czasu, po godzinnym zatrzymaniu zegara. Okno startowe rozciąga się od 1:45 do 2:30.
21:45 – zegar został zatrzymany na 1 godzinę. Kontrolerzy lotu sprawdzają gotowość wszystkich systemów przed przejściem do końcowej fazy odliczania.
22:45 – wznowiono odliczanie. Chwilę wcześniej inżynierowie pomyślnie zakończyli zmagania z problemem dotyczącym jednego z urządzeń kontrolnych w centrum kontroli lotów.
23:13 – rozpoczęło się tankowanie pierwszego stopnia rakiety. Do zbiorników zostanie wtłoczone 37,8 tys. litrów nafty. Tankowanie opóźniło się o kilka minut na skutek wspomnianego problemu w centrum kontroli.
23:34 – ładowanie nafty zostało zakończone. Około północy rozpocznie się napełnianie zbiorników ciekłego tlenu.
00:01 – tankowanie ciekłego tlenu rozpoczęło się. Meteorolodzy są zdania, że pogoda nie przeszkodzi w dzisiejszym starcie.
00:26 – zbiornik tlenu został wypełniony. Do startu zostało 79 minut. Do końca odliczania zegar zostanie zatrzymany jeszcze dwukrotnie – w chwili T-20 minut (na 20 minut) oraz w T-4 minuty (na 10 minut).
00:55 – przeprowadzono testy sterowania dyszami silników. Zegar zatrzymał się w pozycji T-20 minut.
01:32 – satelity zostały przełączone na wewnętrzne zasilanie, sprawdzono poprawność ich funkcjonowania.
1:45 – START! Delta 2 oderwała się od platformy i pomknęła w górę, napędzana silnikiem pierwszego stopnia oraz trzema rakietami pomocniczymi. Kilkanaście sekund później wykonała obrót i skierowała się na południe.
T+99 sek. – rakiety pomocnicze zużyły swoje paliwo i zostały odrzucone. Rakieta jest dalej napędzana przez silnik główny.
T+264 sek. – silnik główny Rocketdyne RS-27A wykonał swoje zadanie i wyłączył się. Stopień został odrzucony. 5 sekund później zapłonął silnik drugiego stopnia – Aerojet AJ10-118K, który wprowadzi satelity na trajektorię orbitalną.
T+289 sek. – odrzucona została owiewka chroniącą ładunek podczas przejścia przez gęste warstwy atmosfery.
T+665 sek. – pierwszy etap pracy silnika drugiego stopnia zakończył się. Pojazd znajduje się obecnie na orbicie przejściowej o perygeum 185.2 km, apogeum 596.3 km i inklinacji 94 stopnie do płaszczyzny równika. Drugi stopień wraz z ładunkiem będzie się poruszał swobodnie aż do 3590. sekundy lotu. Wówczas osiągnie apogeum i silnik zostanie uruchomiony na 8 sekund, aby ukołowić orbitę na wysokości 590 km.
2:45 – drugie odpalenie silnika przebiegło pomyślnie – pojazd wszedł na zaplanowaną orbitę i znajduje się obecnie nad wschodnim wybrzeżem Afryki.
2:49 – T+64 minuty. Satelita ICESat pomyślnie odłączył się od górnego stopnia rakiety, która obecnie zmienia swoją orientację, aby odłączyć zbędny już adapter łączący oba satelity w ładowni. Jest to pierwszy lot z wykorzystaniem tego urządzenia. Umożliwia ono instalację więcej niż jednego ładunku w ładowni Delty.
3:08 – T+83 minuty, 25 sekund – CHIPSat powinien odłączyć się od rakiety. Kontrola lotu nie może obecnie potwierdzić tego faktu, gdyż pojazd wyszedł z zasięgu naziemnych stacji komunikacyjnych.
3:24 – T+99 minut. Nawiązano kontakt z CHIPSatem. Kilka minut wcześniej potwierdzono pomyślne rozłożenie paneli słonecznych ICESata. Centrum kontroli lotu wypełniło się oklaskami.
3:33 – T+108 minut. Trzecie odpalenie silnika drugiego stopnia Delty przebiegło pomyślnie. Miało ono na celu zejście rakiety z orbity wyniesionych dziś satelitów. 20 minut później miał miejsce kolejny start silnika, wykonany w celu zużycia pozostałości toksycznego paliwa.
Ice, Cloud and Land Elevation Satellite, będzie prowadził wiele badań związanych z ziemskim klimatem. O jego misji można przeczytać w newsie Misja satelity ICESat „>Misja satelity ICESat. Koszty misji szacuje się na około 282 milionów dolarów.
Misja Cosmic Hot Interstellar Plasma Spectrometer kosztował zaledwie 16 milionów dolarów. O celach misji pisaliśmy szerzej w newsie Misja CHIPS – obserwacje pustki„>Misja CHIPS – obserwacje pustki.