O 7:56 czasu polskiego Sojuz TMA-2 zacumował do modułu Zaria Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Tym samym członkowie Załogi Siódmej, Ed Lu i Jurij Malenczenko dotarli do swojego kosmicznego domu, w którym spędzą najbliższe sześć miesięcy. W chwili dokowania Stacja znajdowała się nad Kazachstanem.

Właz dzielący kapsułę od ISS został otwarty o 9:27 naszego czasu. Po krótkim powitaniu załoga Sojuza przyjęła gratulacje od oficjeli z Rosyjskiej Agencji Kosmicznej.

Na filmie widoczna jest ostatnia faza podejścia Sojuza TMA-2 do portu cumowniczego modułu Zaria na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Sojuz zadokował do ISS 28 kwietnia 2003 o 7:56 czasu polskiego. Na pokładzie znajdowała się Załoga Siódma – Ed Lu i Jurij Malenczenko.

Przez najbliższe sześć dni Załoga Szósta będzie przekazywać nowej załodze wskazówki i instrukcje dotyczące funkcjonowania Stacji. Lu i Malenczenko przejmą formalnie kontrolę nad Stacją w chwili zamknięcia włazu między modułem Pirs a starym Sojuzem, którym Ken Bowersox, Nikołaj Budarin i Don Pettit powrócą na Ziemię 3 maja. 8 godzin po lądowaniu w Kazachstanie dotrą oni do Gwiezdnego Miasteczka pod Moskwą, gdzie przejdą badania lekarskie.

Dla Załogi Siódmej nie zaplanowano żadnych spacerów kosmicznych. Rozbudowa Stacji pozostaje wstrzymana do momentu wznowienia lotów wahadłowców. Przez większość czasu załoga będzie zajęta różnorakimi zadaniami mającymi na celu utrzymanie ISS w należytym stanie technicznym. Nie będą mogli liczyć na regularne dostawy zasobów przez promy kosmiczne. Przewidziane są, co prawda, dwie wizyty statków Progress, jednak pojazdy te mają mniejszą ładowność niż wahadłowce, więc konieczne będą oszczędności.

Większość ekperymentów z dziedziny biologii i chemii będzie kontynuowana, ponieważ nie wymagają one zbyt wielkiego zaangażowania ze strony załogi. Lu i Malenczenko przeprowadzą prawdopodobnie aktualizację oprogramowania kontrolnego Stacji. Tym samym ISS zostanie przygotowany do rozbudowy o kolejne segmenty kratownicy. Dodatkowy czas, który pojawił się na skutek przerwy w budowie, zostanie wykorzystany na dokładniejsze testy oprogramowania.

Regularne korekty orbity ISS będą wykonywane przy pomocy silników Progressów.

Prawdopodobnie pierwszymi i jedynymi gośćmi Załogi Siódmej będą członkowie Załogi Ósmej. Zgodnie z obecnym planem, mają oni dotrzeć na Stację Sojuzem TMA-3 w październiku.

Tomasz Lemiech