Eugene Andrew Cernan odbył trzy loty w Kosmos. Były to misje Gemini IXA oraz Apollo 10 i 17. Był 11 człowiekiem, który stanął na powierzchni Księżyca oraz 16 Amerykaninem w Kosmosie.

Urodził się w Chicago, w stanie Illinois, 14 marca 1934 roku. W 1956 uzyskał licencjat z inżynierii elektrycznej Uniwersytetu Purdue. Później uzyskał tytuł magistra inżynierii aeronautyczej w Morskiej Szkole w Monterey w Kalifornii. W 1969 i 70 roku uzyskał honorowy doktorat z prawa oraz inżynierii. W 1963 został jednym z 14 pilotów wybranych do drugiej grupy astronautów NASA.

Dowódcą lotu Gemini IX był Thomas Stafford (po lewej), pilotem był Eugene Cernan.

Pierwszym lotem Cernana w Kosmos była misja Gemini IXA. Pierwotnie do lotu byli wyznaczeni Elliot See oraz Charles Bassett, ale oboje zgineli w wypadku samolotu. Dowódcą Gemini-IXA został Thomas Stafford. Cernan był pilotem. Start odbył się 3 czerwca 1966 roku z wyrzutni LC-19 na Przylądku Canaveral. Lot trwał 3 dni i 20 minut. Głównym celem misji miało być przycumowanie do Adaptera ATDA (Augmented Target Docking Adapter ). Jednak gdy statek Gemini zbliżył się do ATDA okazało się, że nie oddzieliła się od niego osłona aerodynamiczna. Z cumowania więc zrezygnowano. Drugim celem misji był spacer kosmiczny astronauty Cernana. Podczas spaceru miał on wypróbować nowy osobisty system manewrujący AMU (Autonomy Maneuvering Unit). Spacer trwał 130 minut. Spacer ten bardzo wyczerpał Cernana, przez co zrezygnowano także z przetestowania AMU. Dodatkowo astronauta stracił też przypadkiem kamere z zarejstrowanym filmem dokumentującym spacer. 6 czerwca Gemini IXA wodował na Atlantyku.

Zdjęcie przedstawia załogę Apolla X. Po lewej Eugene Cernan – pilot LM, w środku dowódca Thomas Stafford, zaś po prawej John Young – pilot CMP.

Drugi lot, Apollo 10 zaprowadził Gene’a Cernana na orbitę Księżyca. Thomas Stafford był dowódcą misji, zaś John Young pilotem modułu dowódczego (CMP) a Cernan pilotem modułu księżycowego. Stafford i Cernan wypróbowali podejście do lądowania na Księżycu statkiem LM. Z orbity szukano także miejsc do lądowania dla kolejnych misji Apollo. Lot trwał równo 8 dni (18-26 maja 1969 roku). Dublerami byli Gordon Cooper, Donn Eisele i Edgar Mitchell.

Zdjęcie przedstawia załogę Apolla 17, ostatniego lotu Księżycowego. Po lewej pilot LM Harrison Schmitt, po prawej pilot CM Ron Evans a w pojeździe księżycowym dowódca Eugene Cernan.

Trzecim lotem Cernana była misja Apollo 17. Był to ostatni lot programu Apollo do Księżyca. Cernan dowodził, zaś Ron Evans był pilotem CM a Harrison Schmitt pilotem LM. Dublerami byli John Young, Stuart Roosa i Charles Duke. Apollo 17 wystartował 7 grudnia 1972 roku z wyrzutni 39-A z Przylądka Canaveral. 10 grudnia statek America wraz z lądownikiem LM Challenger weszli na orbite Księżyca. 11 grudnia Cernan i Schmitt wylądowali w regionie Taurus-Littrow. Schmitt był pierwszym naukowcem nie-pilotem, geologiem z zawodu, który wylądował na Księżycu. Astronauci przeprowadzili 3 spacery kosmiczne (trwające łącznie 22 godziny i 6 minut) na powierzchni Księżyca, korzystając też z pojazdu lunar rover. Przywiezli też 115 kg próbek. 14 grudnia Challenger wystartował z powierzchni Księżyca i wkrótce potym przycumował do statku America, gdzie czekał astronauta Evans. W czasie lotu powrotnego na Ziemie Evans przeprowadził spacer kosmiczny podczas którego zdemontował kasety z danymi z modułu SM. 19 grudnia America wylądowała na Pacyfiku. Lot trwał 12 dni 13 godzin i 51 minut.

Michał Moroz