Program Orbital Space Plane (OSP) jest o krok bliżej do stania się następnym pojazdem wykorzystywanym w programie kosmicznym. Projekt przeszedł pomyślnie przegląd wymagań. Oceniano przydatność statków do przewozu załogi oraz jako statków ratunkowych dla ISS.

NASA przeglądnęła projekt OSP, oparty o wcześniejsze wytyczne, ogłoszone przez agencję w lutym. Ich treść można znaleźć w naszych wcześniejszych NASA stawia wymagania przed nowymi wahadłowcami„>doniesieniach. Firmy pracujące przy OSP: Boeing Company, Lockheed Martin oraz Northrop Grumman, pracowały nad specyfikacjami systemowymi, w tym analizą systemów, badaniami rynku oraz wykonalnością projektu.

W ramach System Requirements Review, NASA przeanalizowała wymagania i dokumentację techniczną, aby upewnić się, że system jest bezpieczny, niezawodny, łatwy w utrzymaniu i korzystny finansowo. Jest to tylko jedna z serii analiz, które będzie musiał przejść OSP, zanim zostanie podjęta decyzja o budowie.

Do wcześniejszych wymagań Poziomu 1, dodano dalsze szczegółowe wytyczne Poziomu 2. Wymagania te dotyczą bezpieczeństwa, fazy startu, misji ratunkowych i transferowych, częstotliwości misji, długości pobytu na orbicie, zdolności ładunkowej oraz dokowania i współdziałania ze Stacją Kosmiczną. Oprócz tego wyznaczono maksymalne przeciążenie, na jakie może być narażona załoga, zalecono system monitorowania zdrowia astronautów, określono wytyczne na komunikację z Ziemią i ISS, niezawodność, żywotność i logistykę. Każdy kolejny poziom wymagań będzie zawierał coraz bardziej szczegółowe instrukcje dotyczące projektowania systemu.

To krytyczny krok w drodze OSP do zrealizowania” – powiedział Dennis Smith, kierujący projektem. – „Te wymagania to instrukcje, które zapewnią powstanie bezpiecznego, niezawodnego środka transportowego do i ze Stacji Kosmicznej„.

Na wymagania Poziomu 2 składa się wiele technicznej dokumentacji i planów.

Kolejny przegląd, System Definition Review, planowany jest na listopad 2003 roku. W jego trakcie ma zostać dokonana dalsza ocena projektu pod względem redukcji zagrożenia i realizacji wytycznych Poziomu 2. Prze OSP zostaną też postawione wymagania Poziomu 3, oparte o cele programu. Propozycje trzech firm mają napłynąć do listopada. Decyzji o zbudowaniu pełno wymiarowego wahadłowca oczekuje się w 2004 roku.

Autor

Anna Marszałek

Komentarze

  1. Piotr Strzelczyk    

    odgrzewne danie… — patrzę się na te obrazki i co widzę ? to samo co w książeczce pt. „Rakiety mnogokrat’nogo ispoł’zowanija” autorstwa I. I. Anureewa
    wydanej przez „Wojenizdat” w 1975 roku (30 lat temu !!!!!) a opisującej koncepcje wahadłlowców opracowywane w USA.
    P.S.

Komentarze są zablokowane.