Misja STS-127 wahadłowca Endeavour do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej została opóźniona ze względu na wyciek wodoru. Podczas procesu napełniania zewnętrznego zbiornika paliwem, część ciekłego wodoru przemieniła się w gaz i przedostała się do systemu odpowietrzania. System ten jest używany do bezpiecznego odprowadzania nadmiaru wodoru z platformy startowej do Centrum Kosmicznego Kennedy'ego.

Załoga misji STS-127 i prom kosmiczny „Endeavour” na stanowisku startowym 39A w Centrum Kosmicznym Kennedy’ego. Od lewej: specjaliści misji Christopher Cassidy, Tim Kopra, Julie Payette i Dave Wolf, dowódca Mark Polansky, pilot Doug Hurley i specjalista misji Tom Marshburn.

Początek misji miał mieć miejsce dzisiaj, o godzinie 13:17. Ze względu na awarię, najbliższa możliwa data startu wahadłowca to środa 17 czerwca, jednak na ten dzień na Przylądku Canaveral zaplanowano już wystrzelenie satelity NASA Lunar Reconnaissance Orbiter. Misja może być zatem opóźniona do 20 czerwca, który jest ostatnią możliwą datą startu w tym miesiącu.

W niedzielę odbędzie się spotkanie specjalistów NASA, na którym zostanie ustalona nowa data startu i dalszy plan misji STS-127.

Anna Kapuścińska