Rosyjscy kosmonauci zarabiają do 150 tys. dolarów za misję na pokładzie ISS. Dla porównania, astronauci z NASA pobierają wynagrodzenie średnio 130 tys. dolarów rocznie, niezależnie czy pracują w kosmosie, czy na Ziemi.

Za 6 miesięcy pracy na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, rosyjski kosmonauta zarabia równowartość 130 – 150 tys. dolarów” – powiedział Władimir Sołowiew, szef rosyjskiego segmentu ISS. Sołowiew przyznał, że praca kosmonauty na orbicie jest trudna, pod względem profesjonalnym jak i zdrowotnym. Oprócz tego dochodzą też obowiązki związane z podtrzymywaniem prawidłowej pracy stacji oraz przeprowadzanie eksperymentów i obserwacji naukowych. Zadania są wykonywane w stanie nieważkości, w czasie gdy ciało jest podatne na utratę masy kostnej i mięśniowej. Aby przeciwdziałać temu zjawisku, astronauci muszą intensywnie ćwiczyć.

Zdaniem Sołowiewa, rosyjscy kosmonauci podpisują określone kontrakty za każdą misję, ale ich wypłaty różnią się znacznie od tych, które otrzymują regularnie za pracę na Ziemi.

Polak, który chciałby zostać astronautą, musiałby przede wszystkim zmienić obywatelstwo na jedno z tych, które respektują agencje kosmiczne. Testy wytrzymałościowe, wymagane wykształcenie, doświadczenie, itd. zależą od wybranej agencji. Obecnie, europejska agencja kosmiczna współpracuje z: Austrią, Belgią, Czechami, Danią, Finlandią, Francją, Niemcami, Grecją, Irlandią, Włochami, Luksemburgiem, Holandią, Norwegią, Portugalią, Hiszpanią, Szwecją, Szwajcarią i Anglią.

Andrzej Żukowski