Od kilkunastu dni na ulicach, polach i w lasach leży śnieg. Jednak astronomiczna zima rozpocznie się dopiero 21 grudnia o godzinie 20:12.

Słońce wstąpi w znak Koziorożca, a 21 grudnia będzie najkrótszym dniem roku (na półkuli południowej będzie to dzień najdłuższy i jednocześnie początek astronomicznego lata).

Wejście w znak Koziorożca nie oznacza, że Słońce znalazło się w gwiazdozbiorze Koziorożca. Na skutek precesji (zmiany orientacji w przestrzeni) osi obrotu naszej planety następuje stopniowe przesuwanie się znaków zodiaku względem gwiazdozbiorów.

Specjalna informacja dla osób, które urodzą się 21 grudnia 2001 roku: jeśli przyjdziecie na świat przed godziną 20:21 – jesteście spod znaku Strzelca, jeśli po tej godzinie – jesteście spod Koziorożca. Niestety najprawdopodobniej nie będzie to miało najmniejszego wpływu na to kim będziecie 🙂

Tegoroczna zima potrwa do 20 marca 2002 roku do godziny 19:16. Życzymy aby była pogodna i mroźna. Mamy nadzieję, że długie noce zostaną wykorzystane do przeprowadzenia wielu interesujących obserwacji astronomicznych.