W nocy z 23 na 24 października 2002 i kolejnej, z 24 na 25 października, będą widoczne w Polsce dwa zakrycia planetoidalne. Za pierwsze zjawisko odpowiedzialna będzie planetoida (1112) Polonia zakrywająca gwiazdę TYC 1183-00030-1, za drugie (407) Arachne zakrywająca TYC 1926-00284-1. Obie gwiazdy mają jasność około 10,7 magnitudo, więc przydatny będzie conajmniej 200-milimetrowy teleskop oraz kamera CCD.

Pierwsze zakrycie będzie miało miejsce 24 października około 0:46 naszego czasu. Jeśli zjawisko przebiegnie według obliczonych efemeryd, pas zakrycia przejdzie między innymi przez Kraków, Niepołomice i Tarnów. Ponieważ dokładność wyznaczenia pasa zakrycia sięga prawie czterech jego szerokości, to może być widoczne ono także we Wrocławiu, Sandomierzu, Lublinie, a nawet niedaleko Warszawy i Łodzi. Podczas zjawiska wysokość gwiazdy wyniesie około 49 stopni. Maksymalny czas zakrycia gwiazdy to zaledwie 4,1 sekundy. Spadek jasności przewiduje się na 3,4 mag.

Drugie zakrycie będzie miało miejsce 25 października około 5:33. Przewidywany pas zakrycia przejdzie między innymi przez Poznań i Łódź. Ponieważ dokładność wyznaczenia pasa zakrycia sięga dwóch jego szerokości, to może być widoczne także we Wrocławiu, Lublinie i Warszawie. Podczas zakrycia wysokość gwiazdy wyniesie około 55 stopni. Maksymalny czas zakrycia gwiazdy to ok. 7 sek, zaś spadek jasności szacuje się na 3,1 mag.

Przydatne mapki związane ze zjawiskami można odnaleźć na odpowiednich stronach PTMA Warszawa.

Nad ranem 29 października będzie widoczne w Polsce jeszcze jedno zakrycie gwiazdy przez planetoidę, tym razem (233) Asterope. Zjawisko może być teoretycznie widoczne w Olsztynie, Elblągu, Łodzi, Warszawie, Katowicach i Krakowie. Niestety, nie tylko mała jasność gwiazdy (około 11 mag) może być utrudnieniem w obserwacji zjawiska, ale i jasne tło nieba – Słońce będzie zaledwie 8 stopni pod horyzontem.

Za informację dziękujemy Romanowi Fangorowi.