Na tę pozycję czekaliśmy naprawdę długo. Niewiele jest bowiem powszechnie dostępnych podręczników astronomicznych na polskim rynku, które zadowoliłyby zarówno laików, osoby dopiero zaczynające swoją przygodę z nocnym niebem, jak i zaawansowanych teoretyków, częściej spoglądających na ekran kalkulatora niż w obiektyw teleskopu. Debiutująca w tym roku w księgarniach naukowych Astronomia ogólna jest jednak książką, która trafi do obu tych grup, dostarczając mnóstwa cennej (i co bardzo ważne – dobrze objaśnionej) wiedzy.

Jest to przede wszystkim tytuł niezwykle obszerny, oraz, jak samo hasło widoczne na okładce wskazuje, ogólny. Znajdziemy tu praktycznie wszystkie istotne zagadnienia, z którymi zetknąć może się osoba chcąca zagłębić się w astronomię od strony teoretycznej. Jest więc wprowadzenie do astronomii sferycznej, mechaniki nieba, zasad funkcjonowania urządzeń obserwacyjnych, fotometrii itd. Każdy rozdział opatrzony został nie tylko obfitym i zrozumiałym wprowadzeniem do tematu, ale i odpowiednimi przykładami i zadaniami obliczeniowymi, do których oczywiście znajdziemy odpowiedzi na ostatnich stronach (niestety, tu pełnych rozwiązań krok po kroku zabrakło). Tym co jednak cieszy najbardziej, jest niezwykle dokładne i rozłożone na kilka osobnych sekcji przedstawienie zagadnień związanych z życiem i ewolucją różnego typu gwiazd (również od strony matematycznej). Przydatna i bardzo specjalistyczna to wiedza, a poza uczelniami ciężko w tym temacie o jakiekolwiek pozycje w języku polskim. Znalazło się również miejsce nawet na takie tematy jak ośrodek międzygwiazdowy czy dynamika galaktyk a nawet potraktowana poważnie astrobiologia. Końcowe stronice przeznaczone zostały na bardzo pomocne tablice (chociaż z pewnością mogłoby ich być nieco więcej) oraz kolorowe zdjęcia.

Polecić Astronomię ogólną można zdecydowanie każdemu, kto swoje zainteresowanie astronomią zamierza rozwijać w kierunku chociaż częściowo teoretycznym. Sporą jej część stanowią zaawansowane matematyka i fizyka, które z pewnością okażą się pomocne dla studentów astronomii na polskich uniwersytetach. Koniec końców, w tym celu pozycja ta została przecież wydana. Sięgnąć po nią powinni jednak również Ci, którzy szukają po prostu dobrego formalnego zaplecza do swoich kosmicznych rozważań i chcą mieć pod ręką zaufane źródło wiedzy, które podchodzi do tematu rzetelnie i na odpowiednim poziomie szczegółowości.

Tytuł oryginalny: Fundamental Astronomy
Autorzy: Hannu Karttunen, Pekka Kroger, Heikki Oja, Markku Poutanen, Karl Johan Donner
Tłumaczenie: Marek Muciek, Rafał Iwański
Wydawca: Wydawnictwo Naukowe PWN SA
Stron: 488
Data wydania: 21 września 2020

Kamil Serafin

Student Automatyki i Robotyki, członek Klubu Astronomicznego Almukantarat. Zastępca redaktor naczelnej portalu AstroNET w latach 2017-2020.