Scott S. Sheppard i David C. Jewitt z University of Hawaii ogłosili wczoraj odkrycie 11 nowych księżyców krążących wokół Jowisza. Liczba znanych księżyców tej planety wzrosła do 39. Jowisz „wyprzedził” w ten sposób Saturna, który ma 30 znanych księżyców.

Odkrycie zostało wykonane przy pomocy 3,6-metrowego teleskopu francusko-kanadyjsko-hawajskiego oraz za pomocą 2,2-metrowego teleskopu należącego do Uniwersytetu Hawajskiego. Oba te instrumenty znajdują się na szczycie Mauna Kea na Hawajach. Pierwsze zdjęcia zostały wykonane w ciągu 6 nocy w grudniu ubiegłego roku. Nowe obserwacje przeprowadzone w styczniu, lutym i maju tego roku pozwoliły zbadać ruch satelitów.

Orbity zostały wyliczone przez Briana G. Marsdena (z Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics) i Roberta A. Jacobsona (z Jet Propulsion Laboratory w NASA).

Wszystkie księżyce mają rozmiary od około dwóch do czterech kilometrów (przy założeniu, że ich powierzchni odbijają bardzo niewiele światła). Poruszają się ruchem wstecznym obiegając Jowisza z okresami pomiędzy 557, a 773 dniami.

Ich wielkie i mocno spłaszczone orbity zdają się wskazywać, że cała jedenastka została przechwycona przez silną grawitację planety we wczesnej historii planetarnej.

Nowe księżyce otrzymały robocze oznaczenia: od S/2001 J1 do S/2001 J11.