W układzie Urana odkryto i potwierdzono istnienie kolejnego księżyca. Odkrycia dokonała grupa astronomów kierowana przez dr Christophe’a Dumasa z Jet Propulsion Laboratory.

Nowo odkryty satelita, oznaczony S/2001 U1, zwiększa liczbę znanych ciał okrążających siódmą planetę do 21. S/2001 U1, oraz pięć podobnych ciał, obiega Urana po bardzo nieregularnej, mocno spłaszczonej orbicie, której płaszczyzna nie pokrywa się z płaszczyznami orbit dużych uranowych księżyców. Rozmiary nowo odkrytych ciał to 10 do 20 kilometrów. Są one prawdopodobnie pozostałościami kosmicznej kolizji, która miała miejsce we wczesnych etapach formowania się Układu Słonecznego.

Nieregularne księżyce, takie jak S/2001 U1, są bardzo trudne do odkrycia ponieważ świecą bardzo słabo i znajdują się zwykle dość daleko od planety” – powiedział Dumas. „Trudno odróżnić je od gwiazd znajdujących się w tle. Wymaga to specjalnych technik obserwacyjnych. Obiekty te powstały daleko od Słońca i swoim składem przypominają prawdopodobnie najbardziej prymitywne ciała w Układzie Słonecznym„.

Identyfikacja S/2001 U1 jako księżyca i przebadanie jego orbity wymagało intensywnej współpracy wielu teleskopów znajdujących się w Półncnej i Południowej Ameryce. Jako pierwsi, w sierpniu 2001 roku, zaobserwowali go dr Matthew Holman z Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics i dr J.J. Kavelaars z Dominion Astrophysical Observatory. Obseracje zostały powtórzone miesiąc później przez Dumasa i dr Phila Nicholsona z Cornell University.