Gdybyś mógł skierować kamerę Mars Global Suyveyor aby wykonać zdjęcie powierzchni Czerwonej Planety, jakie punkt być wybrał? Mamy okazję oglądać pierwsze opublikowane 11 września przez NASA zdjęcie, którego cel został wybrany z wielu publicznych propozycji. Fotografia przedstawia grubą warstwę pyłu pokrywającą dno i ściany krateru znajdującego się na wierzchołku wulkanu Pavonis Mons.

To robi wstrząsające wrażenie” – mówi Robert F.Sanders z Jacksonville, wojskowy, który zasugerował zbliżenie na krater. – „Godzinami wysyłałem propozycje ale nie wiedziałem, czy któraś z nich zostanie zaakceptowana„.

Na zdjęciu widoczne są szczegóły krateru znajdującego się na wierzchnołku wulkany Pavonis Mons. Zdjęcie, charakteryzujące się wysoką rozdzielczością, wykonane zostało przez wąskokątną kamerę MOC. Kierunek północny pokrywa się z górą zdjęcia, światło słoneczne pada z lewej strony.

Na otrzymanym zdjęciu można zaobserwować szczegóły na brzegu krateru. Zdjęcie przedstawia pas długi na 9 kilometrów.

Od kiedy zaczęliśmy przyjmować propozycje publiki, otrzymaliśmy setki naprawdę dobrych propozycji” – mówi dr Ken Edgett z Malin Space Science Systems, który obsługuje Mars Orbital Camera. – „W zeszłym tygodniu przewidywana trasa przelotu orbitera zgodziła się z zasugerowaną lokalizacją„. Zaakceptowane propozycje nie są realizowane dopóki MGS nie przeleci nad celem zdjęcia.

Kamera zamontowana na MGS wykonała od początku misji, 12 września 1997 roku, ponad 120 000 zdjęć. Jednak wciąż obrazy o wysokiej rozdzielczości pokryły zaledwie 3 procent powierzchni planety. Te trzy procenty to jednak kawałek wynoszącej około 5 milionów kilometrów kwadratowych powierzchni planety, a więc wcale nie tak mało, a zdjęcia charakteryzuje naprawdę spektakularna rozdzielczość.

Propozycję celu obserwacyjnego można zgłosić na stronie Mars Orbiter Camera Target Request Site.

Uwzględnienie propozycji publiki podnosi zysk naukowy” – mówi Edgett. – „Każda sugestia może stać się odkryciem„.

Gdy MGS ciągle dostarcza zdjęć o wysokiej rozdzielczości, możemy zaprezentować nowatorskie podejście do bezpośredniego udziału publiki w badaniu Marsa” – mówi dr Jim Garvin z NASA (Lead Scientist for Mars). – „Zwięszanie zakresu aktywności naukowej, współpraca z publiką w odkrywaniu tajemnic Marsa to ważna część misji NASA, aby inspirować następne pokolenia odkrywców„.