Mimo gwałtownego lądowania, misja Genesis może nie okazać się porażką. Naukowcy, którzy dokładnie przeanalizowali kolektory cząstek wiatru słonecznego – najważniejszą dla misji część sondy, ocenili, że są one w znakomitym stanie.

Naukowcy z Centrum Kosmicznego Johnsona (JSC) w Houston wydobyli cztery kolektory sondy z części zwanej koncentratorem. To tutaj trafiały słoneczne zjonizowane cząstki tlenu podczas misji Genesis. Naukowcy przeanalizują teraz próbki, by określić skład izotropowy wiatru słonecznego. Wyniki mogą dostarczyć wskazówek o powstaniu Układu Słonecznego.

Wyciągnięcie kolektorów z koncentratorów, w których znajdowały się podczas lotu i ich pierwsza naoczna inspekcja, to bardzo ważny moment” – mówi Karen McNamara, kierująca ratowaniem misji Genesis. – „To podstawowy krok w stronę osiągnięcia głównego celu naukowego misji Genesis. Wszystko wskazuje, że części są w znakomitej kondycji. Teraz będziemy mogli sprawdzić to dokładnie, wyjąć instrumenty i określić skład wiatru słonecznego„.

Zobaczyć koncentratory całe po twardym lądowaniu sondy, to był prawdziwy cud” – powiedział Roger Wiens. – „Bardzo podniosło nas to na duchu dzień po lądowaniu. Teraz, wyjmując koncentratory zbliżamy się do momentu, kiedy dowiemy się czegoś nowego o naszym układzie planetarnym„.

Teraz naukowcy z JSC stworzą dokładny raport o stanie kolektorów, który pozwoli naukowcom dokładnie je przeanalizować. Następnie będą one przechowywane w ciekłym azocie.

Sonda Genesis Genesis wystartował„>wystartowała 8 kwietnia 2001 roku z Przylądka Canaveral. Zbieranie próbek wiatru słonecznego Genesis rozpoczyna zbieranie próbki wiatru słonecznego„>rozpoczęto 5 grudnia 2001 roku, a Sonda Genesis zakończyła zbieranie wiatru słonecznego„>zakończono 1 kwietnia 2004 roku. 8 września 2004 roku, sonda uderzyła w pustynię na terenie stanu Utah. Pierwsze próbki dotarły do JSC 4 października 2004 roku.