Ostatnie obserwacje Urana – gazowego giganta pokazały, że jego najdalszy pierścień jest niebieski.

Jedynie Saturn posiada jeszcze zaobserwowany niebieski pierścień. W obu przypadkach pierścienie są związane z małymi księżycami – Saturna z Enceladusem, a Urana z Mab.

Zewnętrzny pierścień Saturna jest niebieski i zawiera Enceladusa, podobnie jest z niebieskim pierścieniem Urana i orbitą Mab trochę powyżej pierścienia” – skomentował Imke de Pater, z University of California w Berkeley.

Wszystkie inne pierścienie wokół Jowisza, Saturna, Urana i Neptuna mają kolor czerwonawy, ponieważ są złożone z większych cząsteczek odbijających czerwone światło. Cząsteczki same z siebie także mogą być czerwone, najprawdopodobniej ze wzgledu na zawartośc żelaza.

Kolor niebieski tego pierścienia Saturna bierze się od drobnych cząsteczek rozsypanych w przestrzeni przez Enceladusa okrążającego planetę. Jednak najprawdopodobniej tak się nie dzieje w przypadku Urana.

Nowo odkryty księżyc Urana, Mab, jest mały, martwy, skalisty, ma około 24 kilometry średnicy.

Naukowcy podejrzewają, że w obu pierścieniach małe drobiny pyłu pozostają, a większe są wyłapywane przez księżyce lub wyrzucane poza ich orbitę. W ten sposób pierścień skałda się tylko z małych cząsteczek o wielkości mniejszej od grubości ludzkiego włosa. Cząsteczki te odbijają głownie światło niebieskie.

Ten model dokładnie opisuje to co widzimy teraz na Uranie. Jednak nadal musimy poznać szczegoly tego procesu” – powiedział de Pater.