Zdjęcie w tle: Y. Stein (CDS), NRAO, SDSS, KPNO 0.9m i inni

Jak wygląda pole magnetyczne galaktyki spiralnej, takiej jak Droga Mleczna? Dzięki obserwacjom w świetle widzialnym i w promieniowaniu radiowym oraz połączonym wysiłkom naukowców z Niemiec i Kanady, którzy opracowali zebrane dane, możemy zobaczyć pole magnetyczne galaktyki spiralnej NGC 4217, znajdującej się w gwiazdozbiorze Psów Gończych.

Na zdjęciu widoczna jest krawędź galaktyki. Jest to obraz w świetle widzialnym z teleskopów: przeglądu nieba Sloan Digital Sky Survey (Apache Point Observatory, Nowy Meksyk) oraz Narodowego Obserwatorium Kitt Peak (Arizona). Obserwacje pola magnetycznego były możliwe dzięki wykorzystaniu obserwatorium radioastronomicznego Very Large Array (Nowy Meksyk). Zebrane dane radiowe zostały przedstawione na kompozycji w kolorze zielonym i reprezentują linie pola magnetycznego.

Pole magnetyczne galaktyki NGC 4217 rozciąga się na 22 500 lat świetlnych poza dyskiem galaktyki. Wiadomo, że odgrywa ono ważną rolę w wielu procesach, zwłaszcza tych gwiazdotwórczych. Jednak to, czego nie udało nam się jeszcze poznać i zrozumieć, to, w jaki sposób tak ogromne pole magnetyczne jest generowane i utrzymywane. Najczęściej tłumaczy się to teorią dynama – za generację pola magnetycznego ma odpowiadać ruch plazmy wewnątrz dysku galaktycznego. Natomiast naukowcy są ostrożni przy wyjaśnianiu, dlaczego w niektórych miejscach pole magnetyczne jest bardziej rozciągnięte w kierunku pionowym, i obecnie są to jedynie spekulacje, które mają szansę być rozstrzygnięte dzięki przyszłym obserwacjom.