Rentgenowskie obserwatorium Chandra wykonało zdjęcie obiektu oznaczonego przez G292.0+1.8. Jest to młoda, bogata w tlen pozostałość po wybuchu gwiazdy supernowej. W jej centrum znajduje się pulsar.

Astronomowie od dawna wiedzą, że pulsary powstają w wyniku wybuchów gwiazd supernowych lecz dotychczas nie byli w stanie stwierdzić dokładnie jaki typ gwiazdy musi umrzeć aby mógł narodzić się pulsar. Dzięki obserwacjom Chandry uczeni zrobią krok w kierunku odpowiedzenia na to pytanie.

Obserwując w dziedzinie rentgenowskiej, astronomowie znaleźli punktowe źródło otoczone przez struktury podobne do tych, które znajdują się w mgławicach otaczających pulsary Krab i Vela. Te struktury, wraz z rentgenowskim widmem centralnego obiektu, dostarczają silnych dowodów na to, że za promieniowanie X z centrum mgławicy odpowiedzialna jest szybko rotująca gwiazda neutronowa.

Uczeni uważają, że wybuchy bogatych w tlen gwiazd supernowych są wywoływane przez zapadnięcie się jądra masywnej gwiazdy do postaci gwiazdy neutronowej i połączone z tym gwałtowne uwolnienie wielkich ilości energii.

Wiek G292.0+1.8 szacowany jest na około 1600 lat. Obiekt ten jest jednym z trzech znanych, bogatych w tlen supernowych w naszej galaktyce. Te obiekty cieszą się dużym zainteresowaniem uczonych ze względu na to, że są one podstawowym źródłem cięzkich pierwiastków potrzebnych do formowania planet typu Ziemi i życia na nich.