Astronomowie odkryli żyłę złota wartą kilka trylionów dolarów! Niestety – znajduje się w starej gwiezdnej kopalni w odległości 2500 lat świetlnych od Ziemi. Mimo to naukowcy wyciągną pewne korzyści – obecność złota w atmosferze starych gwiazd przybliża nas do odpowiedzi na pytanie ile lat ma Droga Mleczna oraz Wszechświat.

Jest to pierwsze odkrycie złota w gwieździe” – powiedział Timothy Beers, astronom Uniwersytetu Stanowego Michigan. Odkrycia dokonał wraz ze współpracownikami ze Stanów Zjednoczonych oraz z Niemiec przy użyciu Kosmicznego Teleskopu Hubble’a. Złotą gwiazdą jest BD+17 3248 – wiekowy członek Drogi Mlecznej znajdujący się w halo naszej galaktyki. Zespół rozpoznał także obecność: srebra, platyny, radioaktywnego toru i śladowych ilości uranu w zewnętrznych warstwach atmosfery gwiazdy.

Obecnie uważa się, że cięższe pierwiastki typu złoto lub platyna nie powstają wewnątrz gwiazd, lecz w końcowej fazie ich ewolucji – podczas wybuchów supernowych.

Pomiary ilości toru pozwoliły naukowcom oszacować wiek gwiazdy na 13,8 miliardów lat (niepewność pomiaru wynosi 4 miliardy lat). To czyni ją jedną z najstarszych w Drodze Mlecznej oraz we Wszechświecie. Rezultaty obserwacji zostały zaprezentowane na Zjeździe Amerykańskiego Towarzystwa Astronomicznego (AAS) oraz opublikowane w najnowszym wydaniu Astrophysical Journal.