Szczegółowe zdjęcia pobliskiej gwiazdy Beta Pictoris, wykonane przez teleskop Hubbla, potwierdziły istnienie dwóch pyłowych dysków wokół tej gwiazdy. Prawdopodobnie jest to spowodowane przynajmniej przez jedną planetę, podobną do Jowisza, która krąży wokół Beta Pictoris.

Zdjęcie wykonane przez instrument HACS (Hubble Advanced Camera for Surveys) jest najlepszym obrazem Beta Pictoris w widzialnym świetle i jasno pokazuje odrębny dysk, który przechyla się o około 4 stopnie względem głównego dysku. „Obserwacje Hubbla pokazują, że to nie jest po prostu zakrzywienie, ale kurz wypełniający dwa oddzielne dyski” – powiedział David Golimowski, główny astronom grupy badawczej z Johns Hopkins University w Baltimore. – „Wyniki badań wskazują na to, że układy planetarne mogą tworzyć się w dwóch różnych płaszczyznach. Wiemy, że to może się wydarzyć, gdyż planety w Układzie Słonecznym są pochylone względem ziemskiej orbity o kilka stopni„.

Komputerowe symulacje wykonane przez Davida Mouilleta i Jean-Charlesa Augereau z Grenoble Observatory we Francji pokazują jak może powstać drugi dysk. Planeta z pochylonej orbity przyciąga siłą grawitacyjną stosunkowo małe, skalisto-lodowe obiekty z głównego dysku i przesuwa je na swoją orbitę. W trakcie tego przemieszczenia dochodzi do wielu kolizji, które wytwarzają dysk pyłowy w płaszczyźnie orbity masywnej planety.

Astronomowie nie wiedzą jak ta planeta (jeżeli istnieje), znalazła się na pochylonej orbicie. Jednak wiele komputerowych symulacji, wykonanych przez różne grupy badaczy, wskazują na to, że zarodki planet, które powstają z cienkiej płaszczyzny dysku głównego, mogą oddziaływać na siebie grawitacyjnie i powodować gwałtowne zmiany w nachyleniu względem początkowej płaszczyzny. „Aktualna długość życia ziarenka pyłu jest względnie krótka, może kilkaset tysięcy lat” – powiedział Golimowski. – „Dlatego sam fakt istnienia dysku pyłowego wokół gwiazdy w wieku od 10 do 20 milionów lat, mówi nam że pył z drugiego dysku został uzupełniony przez kolizje drobnych obiektów, z których zbudowane są planety„.

Beta Pictoris jest położona 63 lata świetlne od Ziemi. Gwiazda ta jest znacznie młodsza od Słońca, 2 razy bardziej masywna i 9 razy jaśniejsza. Beta Pictoris znalazła się w centrum zainteresowania już ponad 20 lat temu, kiedy należąca do NASA satelita IAS (Infrared Astronomical Satellite) wykryła nadmiar promieniowania w podczerwieni dochodzącego od tej gwiazdy. Astronomowie tłumaczyli to obecnością gorącego dysku pyłowego.

Andrzej Żukowski