W sercu pozostałości po supernowej RCW103, 10000 lat świetlnych stąd odkryto ciało niebieskie, które nie przypomina niczego co dotychczas astronomowie widzieli. Ostatnie badania dowiodły, że promieniowanie X emitowane z niebieskiego, punktowego obiektu ulega zmianom w cyklu o długości 6,7 godziny. Jest to o wiele za wolno jak na obracającą się młodą gwiazdę neutronową – jej rówieśniczki rotują dziesiątki tysięcy razy szybciej!

W gwiazdozbiorze Węgielnicy (Norma) na niebie południowym, wprowadzonym na karty map przez Francuza Nicolasa Louisa de Lacaille w XVIII wieku, nie znajdziemy jasnych gwiazd. Najjaśniejsza, gamma 2 ma zaledwie 4 mag. Ale jest wiele rzeczy, które są niedostrzegalne przez lornetkę czy nawet dobry teleskop, a skrywają niezwykłe tajemnice. Do takich z pewnością należy pozostałość po Supernowej RCW 103, która wybuchła 2000 lat temu. Odkryto ją niedawno, zaledwie 25 lat temu, a już całkiem do wiadomości z ostatniej chwili należą dane, jakie przesłał nam teleskop XMM-Newton wysłany na orbitę przez Europejską Agencję Kosmiczną.

Wynika z nich, że ten obiekt, a konkretnie niewielkie, niebieskawe ciało znajdujące się w środku nie jest dokładnie tym czym się wydawało na pierwszy rzut oka. Byłby dla nas klasycznym przykładem pozostałości po supernowej gdyby nie długa, 24,5 godzinna inspekcja tego obiektu, która ujawniła coś intrygującego. Otóż zespół z Instituto di Astrofizica Spaziale e Fisca Cosmica (IASF) z Instituzio Nazionale di Astrofisica (INAF) w Mediolanie odkrył, że emisja promieniowania X z obiektu centralnego ulega zmianom w cyklu o długości 6,7 godziny. Jest to okres zadziwiająco długi, dziesiątki tysięcy razy dłuższy niż oczekiwałoby się od młodej, szybko rotującej gwiazdy neutronowej. Jej właściwości także różnią się od tych zaobserwowanych w 2001 roku.

„Takie zachowanie jest niezwykle dziwne biorąc pod uwagę jej młody wiek, mniejszy niż 2000 lat” – stwierdził Andrea De Luca z IASF-INAF, główny autor pracy na ten temat. „Jest to pozostałość gwiazdy mającej za sobą wiele milionów lat historii. Od lat zdawało nam się, ze ten obiekt jest inny, ale dopiero teraz wiemy, jak bardzo”.

Katalogowa nazwa obiektu to 1E161348-5055, ale naukowcy skracają tą nazwę do wygodnego 1E (gdzie E oznacza Obserwatorium Einsteina, które dokonało odkrycia). Leży prawie idealnie w centrum odległej o 10 000 lat świetlnych RCW103. Taka lokalizacja daje duży stopień pewności,że obydwa powstały w tym samym kataklizmie.

Kiedy gwieździe o masie przynajmniej 8 mas Słońca skończy się „paliwo” w postaci materii, która mogłaby podlegać egzoenergetycznym reakcjom termojądrowym eksploduje jako supernowa. Jej jądro się zapada, formując gęsty obiekt zwany gwiazdą neutronową lub, jeśli miała wystarczająco dużą masę – czarną dziurę. Gwiazda neutronowa zawiera materię o masie Słońca stłoczoną w 20-kilometrowej kuli.

„Wyraźne wykrycie tak długiego okresu zmian daje nam 2 możliwości: albo jest to spowodowane akrecją materii, albo bardzo silnym polem magnetycznym” – mówi Patrizia Caraveo z INAF, współautorka pracy i liderka Mediolańskiej Grupy.

1E może być więc odizolowanym magnetarem, należącym do egzotycznej klasy gwiazd neutronowych o bardzo silnym polu magnetycznym, które działa jak hamulec na rotującą gwiazdę, uwalniając jej energię. Znamy tuzin magnetarów, ale nawet magnetary obracają się kilka razy na minutę. Poza tym, jeśli obiekt 1E wykonuje 1 obrót na 6,67 godziny, to pole magnetyczne musiało w ciągu tych 2000 lat spowolnić go o tak dużą wartość, że czyni to tę hipotezę mało prawdopodobną. Jednakże polu magnetycznemu w spowalnianiu magnetara mógł dopomóc dysk pyłowy, uformowany z pozostałości macierzystej gwiazdy. Taki scenariusz jeszcze nigdy nie został zaobserwowany i wskazywałby na nową drogę ewolucji gwiazd neutronowych.

W innym przypadku ten długi, 6,67- godzinny okres może dotyczyć czasu obiegu dookoła siebie składników układu podwójnego. To wymagałoby pozostania normalnej gwiazdy obok zapadającego się jądra supernowej. Musiałaby mieć ona masę ok. 0,5 masy Słońca lub nawet mniejszą.

1E byłby wtedy bezprecedensowym przykładem układu podwójnego o niewielkiej masie, emitującego promieniowanie X w początkowym okresie jego ewolucji, miliony razy młodszym niż podobne lekkie układy podwójne emitujące promieniowanie X. Nie tylko młody wiek jest jedyną osobliwością 1E. Cykliczny okres zmian jest o wiele bardziej wyrazisty niż w przypadku dziesiątków innych układów podwójnych X o niewielkiej masie, co wskazywałoby na odmienny proces połączenia się tych gwiazd mostami materii.

Mógłby to tłumaczyć mechanizm podwójnej akrecji. Mały, gęsty obiekt pochwyca wtedy część wiatru gwiezdnego z białego karła, ale jest też w stanie ściągnąć gaz z jego zewnętrznych warstw, który tworzy dysk akrecyjny. Być może ten ciekawy scenariusz zachodzi w każdym układzie podwójnym X we wczesnych momentach od chwili narodzin.

Giovanni Bignami, dyrektor CESR w Tuluzie stwierdził, że „RCW 103 jest jak enigma”. Według niego „Nie doszliśmy jak na razie do konkluzji w sprawie przyczyny długich cykli zmian promieniowania X. Kiedy nam się to uda, wzrośnie znacząco nasza wiedza o supernowych, gwiazdach neutronowych i ich ewolucji”.

Gdyby gwiazda wybuchła 2000 lat temu na niebie północnym, Kleopatra zobaczyłaby ją i zostałaby uznana za dobry omen albo złą wróżbę, jako rzecze Caraveo. Niestety, eksplozja zdarzyła się na niebie południowym, i nikt nie pozostawił pisemnych wspomnień o niej. Pomimo tego, źródło promieniowania X 1E jest dobrym zwiastunem dla astronomów zajmujących się tym pasmem widma, chcącym się czegoś więcej dowiedzieć o życiu gwiazd.

Krzysztof Suberlak