Nowe zdjęcie wykonane teleskopem Hublle'a przedstawia jasne, niebieskie, nowo utworzone gwiazdy, które wymiatają materiał z centrum rejonu gwiazdotwórczego Małego Obłoku Magellana.

W sercu rejonu gwiazdotwórczego znajduje się gromada gwiazd NGC 602. Silne promieniowanie wydzielane przez młode, gorące gwiazdy, rzeźbi wewnętrzne brzegi mgławicy. Brzegi włókien zbudowanych z pyłu i gazu widoczne są w lewej górnej i prawej dolnej części zdjęcia. Proces gwiazdotwórczy w tym regionie rozpoczął się w centrum gromady i rozszerzył się na zewnątrz. Wzdłuż pyłowych krawędzi ciągle jeszcze powstają najmłodsze gwiazdy.

Mały Obłok Magellana, obserwowany z Ziemi, znajduje się w konstelacji Tukana w odległości około 200 tys. lat świetlnych. Karłowate galaktyki mają znacznie mniejszą liczbę gwiazd w porównaniu do Drogi Mlecznej. Uważa się, że są prymitywnymi elementami, z których zbudowane są większe galaktyki.

Andrzej Żukowski