Zdjęcie wykonane przez teleskop Hubble'a przedstawia mgławicę planetarną – NGC 2440, wytworzoną przez gwiazdę podobną do Słońca. Gwiazda kończy żywot zrzucając zewnętrzne warstwy gazu, które tworzą kokon wokół pozostającego rdzenia. Materiał mgławicy świeci pod wpływem światła ultrafioletowego, wytworzonego przez gwiazdę. Wypalona gwiazda, zwana białym karłem, widoczna jest jako biała kropka w centrum zdjęcia.

Droga Mleczna jest zaśmiecona tego typu gwiezdnymi reliktami. Biały karzeł w NGC 2440 jest jednym z najgorętszych jaki do tej pory udało się odkryć. Na jego powierzchni panuje temperatura 200 tys. ° C. Chaotyczna struktura mgławicy mówi o okresowych zrzutach masy. Podczas każdego wyrzutu, gwiazda wydalała materiał w innym kierunku. Mgławica jest również bogata w chmury pyłu. Niektóre z nich tworzą długie, ciemne smugi skierowane na zewnątrz obszaru.

NGC 2440 leży w odległości około 4 tys. lat świetlnych od Ziemi w kierunku konstelacji Rufy. Kolory na zdjęciu informują o typie materiału (niebieski: hel, niebiesko-zielony: tlen, czerwony: azot i wodór).

Andrzej Żukowski