Europejska sonda COROT odkryła pierwszą swoją planetę pozasłoneczną. Naukowcy twierdzą, że dzięki możliwościom sondy będzie możliwe odkrycie planety skalistej wielkości Ziemi, a nawet poznawanie składu chemicznego obcych planet.

Planetę wykryto dzięki obserwacji zmian jasności światła gwiazdy – jasność gwiazdy maleje, gdy niewielka część jej widzianej powierzchni jest zakrywana przez planetę podczas tranzytu. Potencjał COROTa tkwi w jego możliwości nieustannej obserwacji wskazanego obszaru nieba. Takie obserwacje są prowadzone od początku naukowej części misji COROT.

Nowoodkryta planeta, nazwana COROT-Exo-1b należy do planet typu „gorące Jowisze” i ma 1,78 razy większy od niego promień. Krąży wokół gwiazdy żółtej ciągu głównego, podobnej do Słońca. Pokonuje swoją orbitę w ciągu ok 1,5 dnia, a jej masę szacuje się na 1,3 masy Jowisza. Obiekt znajduje się w odległości 1500 lat świetlnych od nas.

Wykres przedstawia krzywą zmian jasności gwiazdy dla pierwszej odkrytej planety przez sondę COROT, obiekt nazwano COROT-Exo-1b

Pomiary pozwalające stwierdzić obecność COROT-Exo-1b były bardzo dokładne, mimo że uzyskane wyniki nie były opracowane, błąd pomiarowy wynosił tylko 0,03% (0,0003) , po usunięciu szumów i innych zakłóceń możliwe jest osiągnięcie dokładności ok. 0,005% (0,00005), a w szczególnych przypadkach nawet 0,001% w ciągu minuty obserwacji.

Tak duża dokładność pozwoli nawet na wykrywanie planet wielkością zbliżonych do Ziemi, a poprzez badanie światła odbitego od planety – także na badanie składu chemicznego powierzchni planet.

Tomasz Ożański