Axel Mellinger z CMU (Central Michigan University) złożył panoramiczny obraz pełnego, nocnego nieba, zdominowanego przez Drogę Mleczną. Astronom połączył 3000 mniejszych zdjęć, aby stworzyć jedno ogromne zdjęcie, na którym można dostrzec inne galaktyki, mgławice, gromady gwiazd i gwiazdy niewidoczne gołym okiem.

Mellinger poświęcił 22 miesiące i przebył 26 tys. mil, aby wykonać cyfrowe zdjęcia nocnego nieba z miejsc położonych w Południowej Afryce, Teksasie i Michiganie. Jednak najbardziej żmudną pracą było ułożenie wszystkich zdjęć w jedną całość. Prosta metoda „kopiuj wklej” nie działa w tym przypadku, gdyż każde zdjęcie jest dwuwymiarowym obrazem sferycznej przestrzeni. Oprócz tego Mellinger musiał wyrównać zanieczyszczenia świetlne pochodzące z otoczenia, gdzie wykonywał serie zdjęć. Do wyrównania koloru tła astronom wykorzystał dane z sond Pioneer 10 i 11. Dane te pozwoliły odróżnić światło gwiazd, od światła otoczenia.

Rezultatem jego pracy jest ogromne zdjęcie Drogi Mlecznej. Obraz jest niemożliwy do zaobserwowania z żadnego, pojedynczego miejsca na Ziemi. Owoc pracy Mellingera można oglądać na jego stronie internetowej.

Andrzej Żukowski