Ogłoszono wyniki kolejnego, przedostatniego już etapu wyboru projektów w ramach programu Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) Cosmic Vision. Wybrane programy zostaną poddane głębszym analizom, po których ESA wybierze dwóch zwycięzców.

Artykuł opracował Marek Łukaszek

Badanie ciemnej energii, poszukiwanie podobnych Ziemi planet oraz zgłębianie natury naszego Słońca zostały wybrane przez ESA jako kandydatury do dwóch projektów, których realizacja rozpocznie się nie wcześniej niż w 2017 roku.

W czwartek 18 lutego Naukowy Komitet Programowy (SPC) Europejskiej Agencji Kosmicznej zatwierdził trzy projekty, które zostaną wprowadzone w tzw. etap planowania. Jest to kolejny etap wymagany przed końcową decyzją, które z programów zostaną zrealizowane. Trzy wybrane propozycje to: Euclid, PLAnetary Transits and Oscillations of stars (PLATO) oraz Solar Orbiter.

Euclid odniesie się do kluczowych zagadnień z zakresu elementarnej fizyki i kosmologii, a mianowicie do tajemniczej natury ciemniej energii oraz ciemnej materii. Obecnie astronomowie są przekonani, że ta „substancja” znacznie przewyższa swoją ilością zwykłą materię. Euclid stworzy mapę położenia galaktyk, aby odsłonić „ciemną” architekturę Wszechświata.

PLATO w swoich założeniach ma na celu znalezienie odpowiedzi na jedno z najczęściej zadawanych pytań w historii nauki, to jest: jaka jest częstotliwość występowania planet wokół gwiazd, a szczególnie planet podobnych do Ziemi i nadających się do zamieszkania.

Solar Orbiter, jeśli zostanie wybrany do realizacji, zbliży się do Słońca tak bardzo, jak to tylko możliwe, nawet na zaledwie 0,288 AU (około 62 promienie Słońca). Uzyskamy dzięki temu zdjęcia oraz dane nieobserwowalne z Ziemi np. informacje o regionach polarnych.

Początkowo, w 2007 roku, zostały złożone aż 52 propozycje. W 2008 ich ilość została okrojona do zaledwie sześciu, a te ponownie poddane analizie. Jak twierdzi Lennart Nordh, członek SPC – „Wybór był niezwykle trudny, ponieważ wszystkie programy zawierały bardzo ważne naukowo cele„, lecz w końcu spośród nich wybrano wyżej wymienione trzy. Ostateczna decyzja, które dwa zostaną rozpoczęte, zostanie podjęta w połowie 2011 roku.

Ponadto, SPC postanowiła, na kolejnym posiedzeniu w czerwcu, rozważyć wkład Europy w misję SPICA. Projekt ten, prowadzony przez Japońską Agencję Kosmiczną JAXA, zakłada skonstruowanie kosmicznego teleskopu pracującego w podczerwieni, który pozwalałby na obserwację obszaru widma pomiędzy tym obserwowalnym przez kosmiczny teleskop Webb (planowany start około 2014 r.) oraz położony w chilijskich Andach teleskop ALMA (pierwsze obserwacje rozpocznie w 2011 r.). Będzie koncentrował się na obserwacji odległych, młodych galaktyk oraz warunków przyjaznych powstawaniu nowych planet. Zakładany start około roku 2017.