Zgodnie z najnowszymi wynikami, pochodzącymi z eksperymentu OPERA, prędkość neutrin wyprodukowanych przez CERN (Europejska Organizacja Badań Jądrowych) jest większa od, teoretycznie nieprzekraczalnej, prędkości światła w próżni.

Artykuł przygotował Marcin Patecki

Neutrina to cząstki elementarne (pozbawione znanej struktury wewnętrznej) z rodziny leptonów. Mają najmniejszą spośród wszystkich cząstek, bliską zeru, masę spoczynkową i są elektrycznie obojętne. Te własności powodują ich znikome oddziaływanie z materią, dzięki czemu są bardzo przenikliwe. Badane w eksperymencie OPERA neutrina przemierzają dystans ponad 730 km, biegnąc pod powierzchnią ziemi do włoskiego laboratorium Gran Sasso w Assergi.

Ku zaskoczeniu naukowców, okazało się, że pokonują ten dystans o co najmniej około 60 ns szybciej, niż powinny zgodnie z obecnymi prawami fizyki. Mimo jednoznacznego rezultatu badacze z ogromną rezerwą podchodzą do otrzymanych wyników. Trwające ponad godzinę wystąpienie, prezentujące efekty badań, skupione było na omówieniu z najmniejszymi detalami źródeł niepewności statystycznych i systematycznych.

Wykorzystanie geodezyjnych metod metrologicznych pozwoliło wyznaczyć dystans pomiędzy miejscem emisji, a punktem detekcji z niesamowitą dokładnością: 731278,0 ± 0,2 m. Niepewność uzyskanego wyniku jest imponująca, warto przy tym dodać, że kalibrację aparatury pomiarowej przeprowadziły dwa niezależne instytuty: Swiss Metrology Institute oraz German Metrology Institute PTB. Przy określaniu dokładności uwzględnione zostały najmniejsze detale jak chociażby: dryf skorupy ziemskiej, wstrząsy sejsmiczne, faza księżyca czy pory roku.

Znacznie poważniejszym wyzwaniem okazał się pomiar czasu przelotu neutrin. Układ pomiarowy synchronizowany był systemem nawigacji GPS, zaś czas mierzono zegarami atomowymi. Z ogromną starannością przeanalizowana została elektronika eksperymentu na wszystkich etapach pomiaru: od produkcji cząstek do ich detekcji. W efekcie różnica pomiędzy teoretycznym czasem przelotu światła, a czasem przelotu neutrin została określona na 60,7 ns, przy niepewności statystycznej równej 6,9 ns oraz niepewności systematycznej 7,4 ns.

Dokładność wyznaczonej prędkości neutrin pozwoliła badaczom wysnuć wniosek, że jest ona większa od prędkości światła w próżni, a uzyskanego wyniku nie można tłumaczyć znanymi źródłami niepewności. Badacze są jednak dalecy od interpretowania wyników. Jak twierdzą, ich wyniki mają skłonić do dokładnego przeanalizowania badań oraz wykonania niezależnego eksperymentu. Sami zamierzają skupić się na szukaniu dodatkowych, nieuwzględnionych źródeł niepewności oraz ponownego przeanalizowania całego badania.

Teoria względności, zakładająca nieprzekraczalną prędkość światła w próżni, na dobre ugruntowała się w świadomości naukowców. Wielokrotnie przeprowadzane, niezależne i wiarygodne eksperymenty zdecydowanie potwierdziły jej prawdziwość. Choć zaprezentowane wyniki stoją z nią w sprzeczności, to zbyt wcześnie na przyjęcie jednoznacznego stanowiska. Pozostaje niecierpliwie czekać na kolejne badania w tym obszarze.