Kosmiczny Teleskop Hubble’a to niesamowity wehikuł czasu. Patrząc wstecz przestrzeni, astronomowie właściwie spojrzeli wstecz w czasie. Teraz, popychając Hubble’a do granic możliwości, międzynarodowy zespół astronomów pobił rekord odległości kosmicznych oglądając najdalszą galaktykę, jaką kiedykolwiek widziano.

Nazwana GN-z11 to zaskakująco jasna, młoda galaktyka postrzegana jako ta sprzed 13,4 miliardów lat. Astronomowie zobaczyli ją kiedy ta istniała zaledwie 400 milionów lat po Wielkim Wybuchu, kiedy Wszechświat miał zaledwie 3% obecnego wieku. Po spektroskopowo potwierdzonym przesunięciu ku czerwieni wielkości 11,1, okazało się, że galaktyka znajduje się jeszcze dalej, niż początkowo sądzono.

Naukowcy uważają, że istniała tylko 200 milionów do 300 milionów lat po tym, jak zaczęły się formować pierwsze gwiazdy. GN-z11 znajduje się w kierunku gwiazdozbioru Wielkiej Niedźwiedzicy. Masy miliarda mas Słońca, zaskakująco szybko produkuje gwiazdy jak na tak wczesny moment.

Ten nowy rekord najprawdopodobniej utrzyma się aż do rozpoczęcia pracy następcy Hubble’a, Kosmicznego Teleskopu Jamesa Webba, który będzie wglądać jeszcze głębiej we Wszechświat dla wczesnych galaktyk.

Julia Liszniańska

Była redaktor naczelna AstroNETu i członek Klubu Astronomicznego Almukantarat. Studentka informatyki na Politechnice Wrocławskiej. Stypendystka m.in. programów: TopMinds organizowanego przez Polsko-Amerykańską Komisję Fulbrighta, Microsoft Career Club oraz G4G Nokia.