O obiekcie:

Obiekt katalogu Messiera noszący numer dziewiętnasty to gromada kulista, która znajduje się prawie dwadzieścia dziewięć lat świetlnych od Ziemi. Zawiera w sobie dużą liczbę gwiazd zmiennych, w tym cefeidy, RV Tauri i przynajmniej jedną RR Lyrae, której okres pulsacji jest znany. Ma charakterystyczny, spłaszczony kształt, prawdopodobnie ze względu na położenie w bliskości centrum naszej galaktyki. W podczerwieni spłaszczenie jest ledwie widoczne.

Charles Messier odkrył tę gromadę 5 czerwca 1764 roku i opisał ją jako okrągłą mgławicę. Podobnie jak w przypadku wielu innych obiektów katalogu Messiera, również M19 została nazwana gromadą dopiero przez Williama Herschela, prawie dwadzieścia lat później. Natomiast w 1835 roku admirał William Henry Smyth zwrócił uwagę na jej charakterystyczny „kremowy blask”.

M19 zawiera 300 tysięcy gwiazd, które zajmują obszar o promieniu 70 lat świetlnych. Ważą przy tym tyle, co 1,1 miliona Słońc. Oświetla nasze niebo już od 11,9 miliardów lat.

• Typ obiektu: Gromada kulista
  • Numer w katalogu NGC: NGC 6273
  • Jasność: 7,47
  • Gwiazdozbiór: Wężownik
  • Rektascensja: 17h 2min 37.69s
  • Deklinacja: –26º 16ʹ 4,6ʺ
  • Rozmiar kątowy: 17ʹ

Jak i kiedy obserwować:

M19 znajduje się 4,5 stopnia na południowy zachód od θ Oph lub 8 stopni na wschód od Antaresa (α Sco) – najjaśniejszej gwiazdy w konstelacji Skorpiona. Można jej szukać na przecięciu dwóch odcinków łączących wcześniej już wspomniane Antaresa (α Sco) i Garafsę (θ Oph) oraz Sabik (η Oph) i Larawag (ε Sco). Najlepszy czas na obserwacje tej gromady to sierpień. Można zobaczyć ją już przez lornetkę, ale tylko jako mglistą plamkę światła. Dopiero duży teleskop da obraz, na którym obserwator będzie mógł rozróżnić poszczególne gwiazdy.

Matylda Kołomyjec